Военният конфликт ще ускори много промяната на световната автомобилна индустрия. Тече процес на електрификация и той ще бъде форсиран на фона на увеличената цена на горивата. Твърде вероятно е войната да ускори темпа на електрификация с 2 до 4 години в сравнение с планираното. Това каза арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив Клъстер България", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
По думите му, хората ще се ориентират по-бързо към електрически автомобили, но индустрията все още не е напълно готова за това. Той се надява България да се подготви като държава, за да участва в развитието на най-новите технологии за електрификация, автомобилен софтуер, автономни автомобили, които са истински печелившите сектори в автомобилната индустрия с голяма добавена стойност.
„По отношение на електрификацията България трябва да наваксва в сравнение с останалите страни на ЕС, подчерта Любомир Станиславов. – Ние сме една от последните държави, които не са въвели субсидии за закупуване на електрически автомобили, въпреки че се работи активно през последните месеци. Това ще се случи неизбежно, но въпросът е кога и дали ще се забавим с още година и половина.“
Що се отнася до компенсирането на забавянето при веригите на доставки той смята, че това може да стане със създаване на нови мощности. За пример даде работодател в Плевен, който притежава големи мощности в Украйна, но сега се преориентира към България и може би Сърбия.
"Индустрията в Украйна не е много по-различна от тази в България – там има мощности на международни компании, които планират релокиране, включително и на работещите хора в тези предприятия", съобщи Станиславов.
Той посочи, че бежанците все още не са част от българския трудов пазар, но е убеден, че автомобилната индустрия може да им предложи работа. Изпълнителният директор на "Аутомотив Клъстер България" напомни, че има много украинци, инженери и софтуерни инженери, „които и до сега се интегрираха успешно, защото техният бит, култура, религия и обичаи са много близки с българските“.
Според Станиславов за автомобилния сектор в момента кризата е особена – няма криза на търсенето, а на предлагането. Той подчерта, че в САЩ вече се продават електромобили с цена много над препоръчаната, която достига над 50%.
Ще претърпят ли спад продажбите на автомобили? Какви ще са последствията след спряното производство и продажби от Русия? Ще се наводни ли руският пазар с китайски автомобили? Как ще се отразят на украинските заводи войната и коронавирусната пандемия?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.