fallback

Имат ли „План Б“ транспортните фирми, превозващи товари по Дунав?

За нормално корабоплаване в долния участък на реката трябва да се изградят хидротехнически съоръжения, посочи Борил Иванов

14:02 | 15.08.22 г.

Официално корабоплаването по река Дунав не е спряно, но в момента е икономически неизгодно за корабоплавателните предприятия; транспортната услуга за товародателите също е изключително оскъпена. Този коментар в предаването „Бизнес старт” на Bloomberg TV Bulgaria направи Борил Иванов, управител на "Донау транзит", по повод тежките условия за корабоплаване по реката.

Според него за корабоплавателните предприятия е неизгодно да превозват, защото когато нивото на реката е по-ниско, превозвачите са принудени да намалят количеството товар, който превозват и получават по-ниски приходи. „Под определено ниво те обаче въобще не могат да извършват превози“, обясни бившият председател на „Национално сдружение български спедитори“.

По думите му спедиторите имат възможност да пренасочват товарите и да сменят вида транспорт. „Товарите, които трябва да се транспортират по вода, насочваме през пристанища Браила и Галац. Оттам те могат да се транспортират по море към България. Товари, които са от България за Румъния, могат също да се транспортират по море до тези речни пристанища на Румъния, които са достъпни за морски кораби. Молдова също има пристанище, което е достъпно за морски кораби“, посочи Борил Иванов.

Той обясни, че товарите, които нямат вариант за превоз по вода, трябва да бъдат пренасочени по железница, но заради ситуацията в Украйна в момента търсенето на превози е много високо, но е ограничено предлагането на вагони за жп транспорт.

Борил Иванов съобщи, че тези причини забавят доставките около месец, а „навлата са изключително високи, като има увеличения до 12 пъти”.

Предвид забавянето в доставките, мениджърът препоръча на товародателите освен форсмажорни клаузи в търговските си договори  да включват и клаузи за определено ниво на реката, под което да не носят отговорност за изпълнение на своите доставки.

По думите на Иванов, за да се осигури нормално корабоплаване в долния участък на река Дунав, е необходимо да се изградят хидротехнически съоръжения каквито има в по-горните участъци на реката, като шлюзове и баражи.

„Това е трансграничен въпрос, който България и Румъния трябва да решат заедно”, заяви управителят на "Донау транзит".

Какви товари се превозват по река Дунав? Каква е ситуацията с корабоплаването по Рейн и По? Какво трябва да се направи за устойчивост на корабоплаването по долното течение на Дуна? Решава ли драгирането проблема? Защо Има ли опасност да спре напълно превозът на стоки по р. Дунав?

Целия разговор може да видите във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Бизнес старт” гледайте тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:23 | 14.09.22 г.
fallback