Криптоактивите би трябвало да се третират като ценни книжа по подразбиране, а независимите организации, които управляват децентрализираните финанси (DeFi), трябва да получат законен статут. Това се посочва в проучване, поръчано от евродепутати и цитирано от CoinDesk.
Докладът е публикуван, след като Европейският съюз финализира регулациите си за пазара на криптоактиви, известни като MiCA, и обмисля дали няма да са необходими допълнителни мерки за сектори като DeFi, стейкинг и незаменяемите токени.
Всички криптоактиви трябва да се приемат като прехвърляеми ценни книжа – т.е. биха попадали под надзора на ЕС и правилата, които важат за традиционните акции и облигации – освен ако или докато национален регулатор не вземе друго решение, се казва в доклада.
Това правило по подразбиране „прехвърля тежестта за събиране на технически факти и аргументиране на обхвата на регулирането“ от регулаторите към индустрията, се казва в доклада, изготвен от експерти от университети в Люксембург, Сидни и Хонконг по искане на Комисията по икономически и парични въпроси към ЕП.
Без промени „сме скептични, че MiCA ще има положителни краткосрочни ефекти, като се имат предвид трудностите по прилагането на правилата ѝ в един непрозрачен трансграничен контекст“, в който 10 хил. криптопротокола се борят и най-малката възможна регулация, се казва още в документа, който обаче няма официална тежест за Европейския парламент.
Криптоиндустрията продължава да страда от липса на яснота за това дали законите, създадени за традиционните финансови ценни книжа, важат и за дигиталните активи.
В САЩ ръководителят на Комисията по ценните книжа и борсите Гари Генслър засега отказва да каже дали водещи криптовалути като етера например попадат под определението ценни книжа и съответно под юрисдикцията на комисията. Но серия от правни действия срещу компании като Ripple му навлякоха обвинения в де факто регулиране на сектора чрез принудително законоприлагане.
Експерти от Обединеното кралство също проучват правния статут на децентрализираните автономни организации (DAO), потенциален предшественик на регулирането на сектор, който според доклада е „Дивият запад“ за „измамници и крадци“.