На бляскаво ново място в сърцето на криптосцената в Маями остатъците от империята на Сам Банкман-Фрийд са натрупани в чували за боклук. Стотици тениски с надпис FTX Miami; сложено в рамка спортно горнище на баскетболния отбор Маями хийт с логото на FTX; плакат, подписан от шахматиста Магнус Карлсен по време на турнир, спонсориран от FTX; тъмносини пуфове с логото на FTX, символизиращи мястото, на което бившият криптокрал твърди, че е спал.
Всички тези нежелани напомняния за Банкман-Фрийд са захвърлени в складово помещение на Solana Embassy в Уинууд само седмици след като обектът дебютира като магазин и място за обучения за блокчейна на солана, подкрепян от Банкман-Фрийд. Кътът на FTX – първият по рода си, трябваше да е ключово място, но вместо това се превърна в обект на шеги, разказва Bloomberg.
Всички говорят за него и се шегуват, хората идват, за да снимат всички брандирани продукти, които имаме, казва Вибу Норби, главен изпълнителен директор на Solana Spaces.
Криптовалутите станаха неизбежни през последните две години в Маями. Кметът Франсис Суарес също подкрепя индустрията, привличайки множество предприемачи, и се опитва да вкара биткойна в икономиката на града.
Въпреки това има достатъчно скептицизъм за способността на криптовалутите да се задържат и това дали Маями трябва да е all-in. Мнозина отхвърлят ролята им за града като просто мания, маркетинг и желанието на хората да забогатеят бързо в тропически климат. Някои от отдавнашните жители на града виждат в това продължение на дългата традиция на търсенето на нови, бляскави източници на пари, които идват и си отиват бързо – от трафикантите по време на Сухия режим до наркодилърите през 80-те.
По време на криптобума именно FTX имаше силното присъствие. Месецът преди борсата да фалира логото на компанията бе издигнато на стадиона в центъра, дом на Маями хийт – отборът от НБА.
FTX нарече своята кампания „Навит ли си, Маями?“ („You In, Miami?“), започнала седмици преди биткойнът да достигне пик през ноември 2021 г., ангажимент за подкрепа на „движението на града да стане криптоцентър“ на САЩ.
Болката се усеща
Solana Embassy – вече без FTX, бе едно от местата за срещи през последната седмица по време на панаира Art Basel Miami Beach за криптофеновете, които се опитваха да осъзнаят какво се е случило след изненадващия крах на едно от най-големите имена в индустрията. Пазарът на дигитални активи изтри почти 1,5 трлн. долара стойност през 2022 г. на фона на серия от високопрофилни кризи, което накара скептици като Лари Финк от BlackRock и фенове като Майк Новограз да предвещават смърт за много компании и фондове в сектора.
Джордан Принс, бивш инженер на Citadel, станал блокчейн предприемач, бе сред хората, които се опитват да оставят в миналото FTX, Банкман-Фрийд и цялата ужасна година.
Облечен с Dolce & Gabbana, очила Louis Vuitton, часовник Omega Seamaster и направени по поръчка Solana кецове, той профучава покрай натрупаните рекламни материали на FTX в задната част на пространството на предишния петък.
Като съосновател на блокчейн компанията B+J Studios Принс има свои проблеми след срива. Неговата компания, която набра 10 млн. долара през септември от инвеститори, установява, че привличането на капитал е „много по-трудно“, казва той. „Усещаме болката“, посочва той.
И все пак, когато Принс бе отново в Solana Embassy за друго събитие в събота той си взима тениска на FTX. Това е нещо, което искате да помните, също като сувенир от Lehman Brothers.
Преди краха на Банкман-Фрийд тениските бяха безплатни, само ако преди това си направите FTX профил на място.
Купонът продължава
И други убедени в криптоидеята продължават напред по начина на Маями: с парти. Някои може да го нарекат устойчивост, втори бягство, други самозаблуда. Но тези хора се събират на различни места в града в търсене на солидарност и в опит да начертаят пътя напред за индустрията, разтърсена до основи от поредния скандал.
„Трябва да отделим технологията от проваления играч“, казва Иван Сото-Райт, съосновател на компанията за web3 инфраструктура MoonPay. Въпреки че ефектите от FTX е малко вероятно да са приключили, индустрията „със сигурност няма да изчезне“.
Това е теза, която Сото-Райт се опита ясно да заяви и по време на събитие в четвъртък предходната седмица, организирано в къщата, която купи миналата година за около 40 млн. долара. Изпълнителката Grimes пускаше парчета на Enya пред голям екран, на който вървяха клипчета аниме (японска анимация). На платформа над басейна се разпознаваха лицата на диджей дуото Chainsmokers, дигиталния артист Beeple, Уенди Мърдок и гримьора на Doja Cat. Нощта беше наполовина парти, наполовина изложба в подкрепа на нов продукт на MoonPay.
„Икономиката на Маями е по-голяма от една индустрия“, каза кметът Суарес по време на форума MiamiWeb3, който обаче заяви, че все още конвертира заплатата си в биткойни. „Купих още вчера“, казва той.