Въпросът за дълга на правителството на САЩ е гореща тема от десетилетия, като администрация след администрация изглежда усърдно работи, за да го увеличи, след като дойде на власт, независимо от заявената позиция в предизборните кампании.
Казусът изглежда стана особено остър през последните пет години, тъй като пандемията от COVID-19 доведе до страхове от икономически срив и емитирането на огромни количества нова валута – и огромни нива на заеми – за смекчаване на политиката на блокиране.
Пандемията отдавна приключи, но – според изследване на Finbold, темповете на заемане от Вашингтон почти не са се забавили. Данните показват, че САЩ натрупват средно 62 607 дълг всяка секунда между 1 януари 27 август 2024 г.
Дългът на САЩ нараства с 1,3 трлн. долара през първите осем месеца на 2024 г.
В началото на 2024 г. общият американски публичен дълг възлизаше на 33,96 трлн. долара, а до края на август той нараства до 35,25 трлн. долара. Общото увеличение възлиза на 1,29 трлн. долара, което означава, че страната е заемала средно по 5,4 млрд. долара за всеки от изминалите досега 240 дни от годината.
Въпреки че числата са в съответствие с тези, наблюдавани от 2020 г. насам - дългът на САЩ възлизаше на 23,2 трлн. долара в края на 2019 г. и скочи с повече от 10 трлн. долара до края на 2023 г., 2024 г. едва ли ще се изравни с една от най-лошите години в историята за задлъжнялостта на страната.
Къде е границата при тегленето на заеми от САЩ?
При сегашния темп дългът на САЩ през 2024 г. вероятно ще нарасне с малко под 2,6 трлн. долара, подобно на предходната година. Това показва значително забавяне спрямо увеличението от 4,5 трлн. долара през 2020 г.
Освен ако не бъде разкрита голяма грешка в отчитането или не се стигне до голямо увеличение на заемите, ситуацията ще се смекчи до края на годината, тъй като се прогнозира, че ще се теглят 1 трлн. долара на всеки 100 дни. Така финалната сума за годината ще възлезе на около 3,6 трлн. долара.
Въпреки това ситуацията остава тревожна. Международният валутен фонд (МВФ) отправя все по-строги предупреждения за неустойчивия дълг на страната.
Освен това, когато се раздели на глава от населението, бремето нараства с приблизително 7% годишно от Голямата рецесия от 2008 г., според по-ранно изследване на Finbold, и в края на 2023 г. е достигнало 109 хил. долара.
Могат ли Доналд Тръмп или Камала Харис да помогнат за намаляването на националния дълг?
Предстоящите президентски избори също е вероятно да повлияят значително на дълга на САЩ, поне на повърхностно ниво. Втора администрация на Тръмп вероятно ще разшири действието на Закона за намаляване на данъците и заетостта (TCJA) от 2018 г., но е малко вероятно да намали значително държавните разходи, поне първоначално.
Всъщност достатъчни съкращения на държавните разходи, които да компенсират загубата на приходи от намаляването на данъците, ще останат несигурни, тъй като ще изискват значително намаляване на инвестициите в инфраструктура, образование, различни социални услуги, бюджета за отбрана – най-малко вероятната цел за съкращения, и др.
Администрацията на Харис, от друга страна, би могла потенциално да намали процента на поемане на дългове, като се има предвид, че предложеният данъчен план ще свърши известна работа за намаляване на разликата между приходите и разходите и потенциално да намали дефицита, който през фискалната 2024 г. се очаква да възлезе на около 2 трлн. долара.
Все пак намалението би било видимо само ако няма други резки промени. Администрация на демократите вероятно ще се стреми да увеличи както приходите, така и разходите, като същевременно ще търси възможности за намаляване на данъците в други области. Заради това е малко вероятно темповете на държавните заеми да се забавят.