Парламентът прие на първо четене промените в Закона за местните данъци и такси въпреки споровете и дискусиите, които предизвика предложението за начина, по който да се определя имотният данък. В законопроекта за изменения беше приложено и предложението на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ), според което размерът на данъка върху недвижимите имоти да може да се диференцира по населени места, по зони в тях или по вид на имотите в границите, определени в закона.
На въпрос от „Възраждане“ дали предложението е законосъобразно, Людмила Петкова от Министерството на финансите посочи, че има решение на Конституционния съд, според което данъкът не може да се определя по видове имоти, докато за останалите елементи на предложението до момента няма становища.
От ИТН също не одобриха промените с аргумент, че становищата на всички парламентарни комисии по проекта са отрицателни.
Увеличението на местните данъци и такси ще натовари директно бюджетите на домакинствата, каза Павела Митова от ИТН. Според нея предложените промени не са обсъдени със засегнатите страни.
В проекта има и нещо хубаво – предвиденото унифициране на документооборота на общините, каза Димо Дренчев от „Възраждане“. Той се изказа положително и за освобождаването от данък на енергийно ефективните сгради, както и за преминаването на заведенията с оборот под 100 хил. лв. към патентен данък.
„Големият розов слон в този закон е предложението на общините“, каза Дренчев. Той посочи, че за един от параметрите има отрицателно становище от Конституционния съд и не се знае каква би била позицията на съда по другите параметри. Според него промяната трябва да се отложи, докато не бъде променен начинът, по който се изчислява такса смет, така че да не бъде обвързана с имотния данък.
В подкрепа на промените гласуваха 93 народни представители, „против“ бяха 37, а „въздържал се“ - 16.
Сред другите промени, които се приемат със закона, са данъкът върху превозните средства по отношение на корабите да се определя от служител на общинската администрация въз основа на данни от регистъра на корабите, поддържан от Изпълнителна агенция „Морска администрация“.
Уеднаквяват се документите, издавани от общините, чрез въвеждането на образци. Предлага се уеднаквяване на размера на оборота на данъчно задължените лица, който размер е едно от условията за прилагане на патентен данък, с размера на прага за регистрация по Закона за данък върху добавената стойност.
Друго предложение е да се актуализира базисната данъчна стойност за определяне на данъчната оценка на сгради на две години и ежегодно актуализиране на базисната данъчна стойност за определяне на данъчната оценка на земеделски земи.