"Бюджетът беше написан неясно, бързо скалъпен, на второ четене в ресорната комисия видяхме фискална безотговорност, приличаща на предизборен бюджет. Той беше продължение на този на служебното правителство с някои подобрения, които от началото изглеждаха нереалистични. Виждаме липса на визия. Надявам се да има коалиция на адекватността, защото е ключово", коментира пред Bulgaria ON AIR финансовият анализатор Преслав Райков.
Същото мнение, че бюджетът е фискално безотговорен, изрази и икономистът Михаил Кръстев. По думите му битува усещане за извънредност между двете четения и в предложенията, каквато няма.
"Има надуване на разходната част. Критиките на Министерството на финансите, че са орязани възможностите за набиране да допълнителни приходи, не са добре аргументирани. Мярката за неплащане на сметките в заведенията без касови бележки беше популистко насочена към дисциплината. В същото време не се премахнаха данъчните облекчения за сектора, коментира Кръстев. – Данъчната диференциация беше въведена по време на извънредна ситуация – не беше добре да се пипа данъчната система, нарушава интересите на фиска, събират се по-малко приходи, икономически неправилно беше".
Той подчерта, че в крайна сметка намаленият ДДС не е довел до понижаване на цените, каквито бяха очакванията.
Икономистът е на мнение, че обещаните 150 млн. лева за увеличаване на заплатите в МВР не са били обосновани от гледна точка на анализ на изпълнението на задачите в министерството.
"Ще отидат на калпак за заплати, а в същото време цели системи не могат да функционират заради липса на ресурс. Включително зависим е и туристическият сектор, който има нужда от работници от чужбина. Тяхната работа се спъва, защото системата на МВР няма ресурс. Ако идеята е да се тормози бизнеса и да се изстиска като гъба, това е липса на визия и след 2-3 години ще имаме много по-голям проблем", посочи Михаил Кръстев.
Преслав Райков е оптимист, че заложеният дефицит от 3% е реалистичен предвид изпълнението на бюджета към момента. Той обаче е категоричен, че не трябва да се тегли външен дълг, който не е предназначен за инвестиции в политики с дългосрочни резултати.
Финансовият анализатор е на мнение, че в този бюджет не се изискват реформи, така че да има повече бизнес, който да генерира добри приходи. „Поне да не му пречим или да се възползва максимално от пазарните условия във война“, предложи той.
Михаил Кръстев насочи вниманието към влошаването на бизнес климата. Според него липсва прогнозируемост, а държавата продължава да бъде един от най-големите работодатели и инвеститори. „Когато се даде 1 млрд. за инфраструктурни проекти, 20% от тях се връщат в хазната. Ако дадем 1 милиард за заплати – нищо не се връща в хазната“, даде пример икономистът.
Какво се промени между първо и второ четене на Бюджет 2023? С какви аргументи и двамата гости разкритикуваха плановете на правителството за прекратяване на дерогацията по отношение на руския петрол? Може ли да се повишат цените на горивата при евентуално решение за предсрочно отказване от нея?
Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.