Парламентът прие на второ четене промените в Закона за мерките срещу изпирането на пари. Измененията са свързани с последващите ангажименти на България след присъединяването към Валутния механизъм II (ERM II), предава БТА.
С гласуваните текстове се пресича възможността през скрити сметки, през неидентифицирани лица, да се финансират организации, подпомагащи лица, поставени под санкции или терористични организации.
Една от основните промени е въвеждането на ефективен механизъм за идентифициране на лицата, които предоставят услуги по дружествено управление и на адекватни процедури за проверка на служителите, ангажирани в предоставянето на услуги по дружествено управление, чрез създаване на нарочен регистър. Това са адвокати, счетоводители, данъчни съветници и др.
Чрез промените се задължава вписването в публичен електронен регистър към министъра на правосъдието на лицата, извършващи тези дейности.
Предвижда се и отбелязване в Търговския регистър при установено несъответствие в данните относно действителния собственик.
За вписване в електронния регистър ще се подават писмено заявление до министъра на правосъдието или до определено от него длъжностно лице от състава на министерството. Редът и условията за вписване и заличаване в регистъра ще се определят с наредба на Министерския съвет по предложение на правосъдния министър. За вписването в регистъра ще се събират държавни такси в размер, определен в тарифа, одобрена от правителството. За промяна на вписани обстоятелства не се дължи такса. Вписването и заличаването на обстоятелства ще се предоставят като електронна административна услуга. Предвижда се измененията, свързани с регистъра, да влязат в сила шест месеца след обнародването им в „Държавен вестник“.
С измененията се цели подобряване на ефективността и постигане на пълно съответствие на българското законодателство за превенция срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма, както с изискванията на европейски директиви, така и със стандартите на Специална група за финансови действия (FATF).
Заместник-министърът на правосъдието Емил Дечев обясни, че освен обезпечаване на средства за изграждане и въвеждане в експлоатация на регистъра, ще бъде необходимо осигуряването на разходи за функционирането му. Предвид това Министерството на правосъдието смята, че за вписването следва да се събират такси, посочи той и отбеляза, че по този начин функционират Търговският регистър и регистър Булстат.