Забавянето на информационната кампания за въвеждането на еврото в България е предпоставка за криза, пише в становище на Центъра за анализ и кризисни комуникации, изпратено до медиите. Експертите отбелязват липсата на редовно правителство и като цяло сложната политическа ситуация у нас, съчетано с тежките последствия от войната в Украйна.
От центъра коментират, че от институциите на различни нива се работи за изпълнение на целта България да влезе в еврозоната от 1 януари 2024 г., има и желание от страна на ЕК, Европейската централна банка (ЕЦБ) и другите държави във валутния съюз този срок да бъде спазен. Но комуникацията е слабото звено на процеса, смятат оттам.
На този фон противниците на еврото вече публично изразяват своите позиции и тези. Сред тях са страховете за ръст на цените, спекула и различни измами при превалутирането, както и емоционални и патриотични послания относно загубата на българския лев и суверенитет на "една от най-старите цивилизации в Европа". Противниците на влизането на страната в еврозоната коментират още, че настояват за референдум, макар че България с влизането си в ЕС се съгласява да стане част от валутния съюз и още много други.
От Центъра за анализи и кризисни комуникации отчитат растящ брой на фалшивите новини, слухове и лъжи по темата. Според тях те могат да се окажат заплаха за промяна на общественото мнение към демократическите ценности и мястото на България в ЕС и НАТО.
"Вече вървят две подписки за искане за свикване на референдум, които са съпроводени от яростно обливане с лъжи и манипулации", се казва още в позицията. В нея се изразява още и притеснение от неглижирането на тези тенденции от страна на властите - служебното правителство и президентът.
Експертите твърдят, че Министерството на финансите, БНБ и други институции са изработили комуникациона стратегия, но тя не се изпълнява. Но дори и това да беше факт, е необходимо още и всички институции да се включат в нея, да има повече ангажимент на различни нива.
От Центъра за анализи и кризисни комуникации препоръчват спешно да бъде формирана работна група, която да отговаря за провеждане на комуникационната кампания за еврото, която да бъде възложена на поне вицепремиер в новото служебно правителство.
В нея за участие трябва да бъдат поканени представители на всички политически сили, както и да се поиска подкрепа от всички комуникационни организации и общности, да се привлекат експерти и лидери на мнение, които да противодействат на разпространяваните фалшиви новини.