fallback

Много от българите живеят от заплата до заплата, 15% не успяват да заделят нищо от доходите си

Около една трета от най-младите у нас вече пестят за първия си апартамент и очакват да се пенсионират преди да навършат 61 г.

16:23 | 26.09.24 г.

Преобладаващата част от българските потребители (57%) изпитват тревога, че плащането в брой може да изчезне като възможност, а близо 40% биха искали да плащат в брой във физически обект дори когато купуват стока или услуга онлайн. Това показват данните от доклада на платформата за разплащания Paysafe „Портфейлът отвътре: Как потребителите харчат и спестяват през 2024 г.“.  

Оказва се, че 23% от потребителите в България не са завършвали своята онлайн покупка, ако търговецът не предлага богат избор разплащателни методи. Повече от половината (51%) споделят, че изборът им на място за пазаруване онлайн до голяма степен зависи от сигурността при плащане, а две трети от потребителите са по-спокойни да пазаруват от бизнес, който е въвел стъпки за защита на финансовите данни или ако видят опция за плащане, която разпознават и са свикнали да използват.

Много от българите живеят от заплата до заплата

Други интересни данни от проучването показват, че българите са изправени пред редица предизвикателства относно финансовото си състояние. Над половината (58%) казват, че печелят точно колкото да покрият месечните си разходи, а една четвърт (25%) не успяват да посрещнат нуждите си всеки месец.

Повечето от респондентите обаче са оптимисти и очакват ръст на доходите през следващите 5 до 10 години – около половината смятат, че ще разполагат с около 10% повече. По-висок ръст на приходите очакват хората от поколенията Z (1995-2010) и Y (1980-2000) – съответно с 19% и 17% в близко бъдеще.

Много от потребителите в България споделят, че живеят от заплата до заплата, като 39% заделят по-малко от 6% от доходите си всеки месец, а 15% не успяват изобщо. Трудността да се пестят средства може да се обясни и нарастващите разходи за живот. Респондентите посочват, че харчат много повече за хранителни стоки (68%), комунални услуги (55%) и основни стоки (51%).

Най-младите пестят най-усилено за нов дом и очакват ранна пенсия

Данните чертаят интересен образ на поколението Z. Макар че близо 30% от тях срещат затруднения да посрещнат нуждите си всеки месец, мнозинството са оптимисти за финансовото си бъдеще. Увереност в добрите си финансови перспективи изразяват 56% от респондентите (от които 78% представители на Gen Z). Ако 19% от анкетираните у нас пестят за първия си дом, то процентът сред най-младите нараства до 32%. Представителите на поколението Z очакват да инвестират в жилище, преди да са навършили 32 години.

Близо половината от младите сред анкетираните по света очакват да се пенсионират, преди да навършат 61 години, като за България този дял е 35 на 100.

Мнозинството от българите са пазарували онлайн

Според Paysafe 44% от потребителите в България са променили навиците си за харчене през 2023 г. спрямо предходната година, като обръщат повече внимание на промените в цените на различни стоки и услуги и търсят по-богат избор на методи за плащане.

Над половината (59%) от българите са направили онлайн покупка през социалните медии, като 38% ползват тази опция няколко пъти годишно.

Според данните една трета (35%) от хората у нас вече си служат със смарт часовник или друго малко преносимо устройство, за да плащат във физически обекти. Дебитните карти са водещ метод за разплащане (74% за България и 53% на глобално ниво), следвани от кредитните карти (38%) и дигиталните портфейли (27%).

Проучването показва, че по-младите потребители са по-склонни да възприемат и тестват иновативните опции за плащане, а 21% от потребителите на възраст 18-43 години у нас (сравнено с 36% на глобално ниво) одобряват използването на изкуствен интелект (AI) за подобряване на плащанията. В същото време 26% от хората на възраст 60+ не се чувстват комфортно с идеята за приложение на AI при плащанията (сравнено с 33% на глобално ниво).

Изследването е проведено от Sapio Research по поръчка на платформата за разплащания Paysafe през май и юни 2024 г. сред 14 500 респонденти (1000 за България) на възраст над 18 години от Великобритания, САЩ, Канада, Мексико, Германия, Австрия, България, Италия, Перу, Чили, Бразилия, Колумбия, Аржентина и Еквадор.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:17 | 26.09.24 г.
fallback
Още от Банки и застрахователи виж още