Потребителското поведение и иновациите диктуват финансовите решения в света на картовите разплащания. Електронната търговия преживя значително развитие от пандемията насам с ръст от над 50%, а тенденциите в очакванията за удобство и сигурни трансакции накараха банките да променят стратегиите си с акцент върху дигитализацията на пластиките.
Според предварителните данни от статистиката на плащанията за България, събирани от всички лицензирани от Българската народна банка доставчици на платежни услуги (банки, платежни институции и дружества за електронни пари) и клонове на доставчици на платежни услуги, броят на картовите плащания, извършени с платежни карти, през миналата година е 500 милиона, а тяхната стойност е 35,2 млрд. лева, съобщиха от централната банка.
През 2023 година общият брой разплащания с карти в България нараства с 21,8% спрямо 2022 г. През миналата година разплащанията с дигитализирани карти (карти, добавени в дигитален портфейл за разплащане) в България нарастват двойно.
В края на 2023 г. почти всяка пета трансакция в България е с дигитализирана карта, или 18,5% от всички реализирани, като повишението спрямо 2022 г. е почти двойно.
Пазарни данни
По данни на Mastercard размерът на безкешовите плащания спрямо всичко други плащания се е увеличил с над 10% спрямо 2019 година, като в сектора на онлайн търговията ръстът е между 30 и 60% в зависимост от категорията стоки. Все повече български онлайн търговци споделят нуждата от приоритет и предпочитан начин за картовите плащания в сравнение с наложен платеж, тъй като пести време и ресурс за бизнеса.
Обемът мобилни плащания е нараснал с 59% за периода ноември 2022-2023 г. Целта на компанията в световен план е физическите пластики на картата с логото на компанията да бъдат сведени до минимум през следващите 10 години.
Наблюденията на Mastercard показват стабилен ръст на дела на NFC плащанията (с мобилен портфейл в смартфон или смартчасовник), който за българските издатели на карти достига над 12% от всички картови плащания през декември миналата година.
Общият брой мобилни трансакции за една година е нараснал с 57%.
NFC в дигиталните устройства
Технологията NFC (съкратено от Near Field Communication) става все по-популярна при използването ѝ в дигиталните устройства. Технологията на „комуникация в непосредствена близост“ дава възможност на различни цифрови устройства да обменят информация, когато са поставени едно до друго. Безконтактното споделяне на информация се използва за извършване на разплащания, идентификация или обмен на данни.
В обмена на данни с мобилен телефон или смартфон се използва технологията за радиочестотна идентификация (RFID – Radio Frequency Identification), която е основното предимство на NFC по отношение на сигурността. Ето защо NFC е особено разпространена, когато става дума за извършване на безконтактни плащания.
Сигурност на безконтактните плащания
Токените са "невъзпятите герои" на електронната търговия, които създават ползи за емитенти, банки, търговци и потребители. Токенизацията е основа, върху която Visa изгражда решения, които имат потенциала да променят начина, по който пазаруваме и продаваме, коментират от международната компания за разплащания.
Токените помагат за намаляване на онлайн измамите, но те могат да предложат много повече – технологията позволява по-бързи и по-гъвкави методи на плащане. Във Visa установяват, че броят на трансакциите с токенизирани карти от юни 2022 г. до юни 2023 г. нараства в България над пет пъти по-бързо, отколкото броя на всички трансакции на Visa.
Всеки токен е уникален – не може да бъде пробит и използван от измамници. Благодарение на това данните на картата са защитени. Токените се генерират автоматично, например когато потребител съхранява данни за карта в услуга за стрийминг, онлайн магазин или в цифров портфейл на смартфон.
Въпреки че токенизацията е възникнала като още една степен на сигурност за плащанията, тя отваря изцяло нови възможности за потребителите и търговците. Благодарение на технологията фирмите могат да осигурят лесни и сигурни разплащания, които имат потенциал за подобряване на авторизацията с до 3%, което кара клиентите отново да се връщат и да правят онлайн покупки. Финансовите институции, които поддържат токенизация, предлагат услугата на нарастващ брой онлайн търговци, когато потребителите съхраняват данни за карти в своите магазини. С това решение купувачите не трябва да предоставят данните за картата си всеки път, когато посещават даден магазин, което помага на търговците да намалят процента на изоставяне на количките и стимулира лоялността на клиентите.
Броят на трансакциите на Visa с токенизирани карти в електронната търговия от юни 2022 г. до юни 2023 г. нараства в България над девет пъти по-бързо, отколкото броя на всички трансакции на Visa в електронната търговия. Проучване на Visa показва, че при сравнение на данни от Централна и Източна Европа, разпространението на токенизирани карти в Хърватия е почти шест пъти по-бързо, в Полша, Унгария, Словакия и Словения – четири пъти, а в Чехия в Румъния е повече от три пъти по-бързо.
Ръст на дигитализираните карти
През 2023 година общият брой разплащания с карти в България нараства с 21,8% спрямо 2022 г., като в УниКредит Булбанк отчитат, че банката бележи увеличение с 22,1% на общия брой разплащания с карти. През миналата година разплащанията с дигитализирани карти на банката са се повишили три пъти.
Увеличение от 46% при дигитализираните карти през 2023 г. в сравнение с 2022 г., отчитат и в Първа инвестиционна банка (Fibank). Банката акцентира върху дигитализацията в банкирането и дигитализираните карти, които предоставят редица предимства пред използването на пластики.
Пощенска банка също наблюдава ускорен ръст на картовите и онлайн разплащания. Данните за потребителските навици при пазаруване през 2023 година показват, че извършените плащания с дебитните карти на финансовата институция са се увеличили с 80% спрямо 2022 г. Статистиката показва и почти двоен ръст на трансакциите с дигитализирани карти в мобилни портфейли в сравнение с 2022 г. Към мобилния портфейл ONE wallet by Postbank на Пощенска банка все по-голям интерес имат и потребители, които не са клиенти на банката.
Ръстът на плащанията с карти на Банка ДСК през миналата година е размер на 27%, а за последните две години – 70%, като с карти на банката вече се извършват по четири плащания в секунда. В края на миналата година броят на издадените банкови карти надхвърля 2,25 милиона.