Депутатите гласуваха на първо четене в парламента Закона за БНБ. Със 130 гласа ГЕРБ и „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“ подкрепиха законопроекта, с 45 гласа против бяха БСП, „Възраждане“ и „Има такъв народ“, девет от народните представители се въздържаха.
В петдневен срок могат да се правят промени в законопроекта, след което той ще влезе отново в пленарната зала за второ четене.
По-краткият срок между двете четения предложи Венко Сабрутев от ПП въпреки недоволството на „Възраждане“, чийто депутати настояват да се спази 14–дневният срок.
Дебатите в залата бяха за управлението на Българската народна банка и перспективата тя да остане независима след приемането на страната ни в еврозоната.
Според Николай Дренчев от „Възраждане“ има риск за управлението на активите на централната банка, когато тя ще се съобразява с политиката на Европейската централна банка. Депутатът смята, че „еврозоната няма да е панацея за нас“.
Той обаче отчете, че положителната промяна в закона е деполитизирането на управлението на БНБ.
По думите на Цончо Ганев от „Възраждане“ „БНБ има своите черни петна, но тя е институцията, която гарантира независимостта на България“, затова той се надява тя „да не се превръща в пощенска кутия на ЕЦБ, защото влезем ли в тази хипотеза няма да имаме никаква независимост на БНБ“.
„Не можеш да излизаш и да напускаш еврозоната – няма връщане назад. Дават ли сметка евроатлантиците какъв разлом съществува в Европа, светът се променя, променят се ориентациите на големи страни вследствие на турбуленциите“, посочи той и напомни как при голямата финансова криза в Гърция на страната ни ѝ беше позволено да напусне еврозоната.
Ганев напомни и за жалбата до Конституционния съд, който трябва да се произнесе за легитимността на евентуален референдум за запазване на българския лев.
"Ние трябва да запазим напълно нейната независимост, а не да стане пощенска кутия на Европейската централна банка, защото влезем ли в тази хипотеза няма да имаме никаква независимост на БНБ".
С приетите на първо четене текстове се преодоляват правните несъответствия, отчетени в докладите на Европейската централна банка и Европейската комисия по отношение на правната уредба на паричната политика, събирането на статистически данни, управлението на международните валутни резерви, платежните системи, емитирането на банкноти, изборът на независими одитори, финансовото отчитане, политиката по определяне на валутния курс, международното сътрудничество и други.
Изцяло новият закон за БНБ трябва да замени сега действащия при влизането на България в еврозоната.