Какви възможности предлага новото приложение и как ще промени осъществяването на бизнес процесите? На тези и още въпроси отговаря г-жа Магдалена Христова, директор Търговско финансиране и факторинг в "Алианц Банк".
Г-жо Христова, как се развива пазарът на факторинг в България? Има ли интерес от страна фирмите?
Факторингът е все по-често предпочитан продукт от корпоративните клиенти на нашия пазар, което обуславя и сериозния пазарен ръст. 2022 година беше изключително добра за бизнеса не само в България, но и в световен мащаб. Според статистика на Международната факторинг организация бизнесът на световно ниво е реализирал ръст от 18% за миналата година. В Източна Европа ръстът на пазара на търговско финансиране и факторинг услуги e около 30%.
България е отличник в региона с ръст от 49% през 2022 г. спрямо 2021 г. Факторингът като бизнес винаги е отбелязвал тренд на развитие през годините и, въпреки известните спадове, тази услуга продължава да набира все по-голяма популярност сред фирмите. Пазарът в България достига 9% от БВП и още има място за развитие.
"Алианц Банк България" също отбелязва ръст от 80% на факторинга през миналата година и почти удвоихме обемите си. Разширяването на бизнеса и сериозния документооборот в ежедневната работа с фирмите ни насочи към търсенето на устойчив вариант за ефективно, бързо и сигурно обработване на документацията и автоматизиране на процесите. Това беше и основната причина да насочим усилията си и да предложим мобилното приложение Allianz mFactor, с което посрещаме именно тези важни за клиентите ни потребности.
Кои предизвикателства пред бизнеса разрешава факторингът?
Факторингът е комплексен продукт, който предоставя решение за няколко бизнес проблема. Компаниите, които ползват тази услуга, получават финансиране срещу издадените от тях търговски фактури, съдействие при събиране на вземания от техните контрагенти, сигурност и защита от проблемни плащания или загуби. Фирмите прехвърлят администрирането на своите вземания към банката („фактора“) и тя поема задачата за тяхната обработка, проследяване и плащане. На фирмите не им се налага да поддържат голям брой служители, които да извършват тази работа.
На второ място, фирмите могат да използват финансиране срещу своите вземания и на практика разполагат с неограничен ресурс, тъй като с нарастването на техния бизнес може да се възползват от оборотни средства срещу тях.
Фокусът при факторинга е платеца – ние поемаме риска от неплащане и събирането на вземанията, така че клиентът има гарантирано и неангажиращо за него финансиране. Така клиентите ни имат възможност да се развиват сигурно като се фокусират върху основния си бизнес, без опасност от загуба на средства или потенциални грешки. Те могат да навлизат на нови пазари като предоставят конкуренти условия на потенциалните си купувачи.
Темата за ползите от факторинга за фирмите е отворена и може да се допълва с много примери, тъй като този финансов продукт еволюира и се адаптира непрекъснато към новите пазарни тенденции.
С какво Allianz mFactor подобрява процесите на компаниите – на какво могат да разчитат?
Приложението Allianz mFactor покрива изцяло процеса от А до Я – от запитването за проучване и одобрение на купувач до изпращането на фактурите с помощта на системата.
Не без значение е и факта, че освен лекота и бързина при обработка на факторинг процесите, приложението осигурява високо ниво на сигурност в комуникацията и дава възможност да се избегнат грешки и злоупотреби, което е от изключително значение за потребителите. Можем да гарантираме, че документите са проверени от платформата като съдържание и са получени от правилното лице.
Allianz mFactor решава и въпроса с администриране на обемна документация – автоматичното прехвърляне на документи елиминира необходимостта от хартиените носители. Друг пример за преодоляно предизвикателство са предлаганите функции за изграждане и създаване на цесия – този допълнителен документ до момента се попълваше на ръка или в табличен формат, а с помощта на системата вече се генерира автоматично. Не е необходимо клиентът да подписва и попълва, а само да потвърди през приложнието и цесията се получава при нас.
Процесът по финансиране на клиента също се извършва дигитално - заявлението се генерира през платформата и клиентът може да проследи неговия статус от изпращане до получаване на парите по неговата сметка.
Мобилното приложение спестява време на всички страни, облекчава и ускорява обработката и верификацията на документите, но всъщност най-важното е, че подобрява и улеснява бизнес процесите и комуникацията с клиентите. Платформата позволява незабавен достъп до цялата важна за клиента информация – всеки договор, участник, всяко дължимо плащане, по всяко време, само с няколко клика на мобилния телефон.
Изцяло дигиталното клиентско изживяване предоставя и на клиентите и на служителите на банката над 3 пъти по-бърза и ефективна работа спрямо наличните на пазара уеб приложения към трансакционните системи за факторинг, драстично намаляване на оперативните грешки и рискове и цялостно премахване на хартиените носители.
Приложението mFactor вече е на клик разстояние в мобилния телефон – какви предимства носи дигиталната услуга?
Смартфоните и непрекъснатата свързаност отдавна са незаменима част от нашия личен и професионален живот и съществуват изключително разнообразни приложения, които всеки от нас ползва. Приложението Allianz mFactor e решение, което обхваща изцяло факторинг процесите в дигитална среда. С него клиентите ни ще могат да проследят в реално време състоянието и движението на фактури/вземания по портфейла навсякъде и по всяко време, да извършват справки за съответствие, да проследяват и управляват портфолиото от контрагенти, отворени и финансирани фактури, настъпили и предстоящи падежи.
Разбира се, системата е много интуитивна и лесна за използване, хората в бизнеса използват различни приложения, затова съвсем спокойно се ориентират и с функциите на Allianz mFactor. На разположение са достъпни менюта, информация за следващите стъпки в процеса, ясен интерфейс, позволяващ на клиента да следва нужния процес.
За кои сектори факторингът ще е най-полезен и защо?
Факторингът е решение най-вече за малки и средни компании, които търсят нови ниши и възможности за разрастване. Те имат нужда от оборотни средства и е важно за тях да управляват спокойно средствата си и да са сигурни в своя растеж.
Работим и с големи фирми със съществени обороти и много клиенти. За тях обемите имат голямо значение и възможността да прехвърлят вземанията си и да получат средства чрез факторинга е от голямо значение.
В този смисъл факторингът е универсален – единици са бизнесите, които не биха могли да се възползват от позитивите на тази услуга. Например при широко разпространеното отложено плащане, факторингът е решение, чрез което компаниите могат да прехвърлят задачата от събирането на вземания към следващото звено във веригата. Ние сме финансовата институция, която може да покрие потенциални загуби и да гарантира пълна яснота и прозрачност на този процес. Можем да съдействаме на клиентите си като проверим кредитното състояние на потенциалните купувачи, да проучим дали може да се поеме риска и дали доставчикът има възможност да работи с дадената компания. Това е полезна информация и за фирмите, които търсят начини да излязат на международните пазари или които имат малко опит с работа с дадени компании.