fallback

Големи надежди, тежка реалност - новите банки в Европа се затрудняват да растат*

Финансирането пресъхва с увеличаването на основните лихви и съмненията около рентабилността, контрола и културата

11:14 | 29.08.23 г. 1

Лъскавата нова корпоративна централа на финансовата група N26 в центъра на Берлин разказва история за успеха ѝ, но и за нарастващите предизвикателства.

Новопостроената сграда с огромната си стъклена фасада е седмата централа на компанията през 10-те ѝ години на съществуване. N26 се разрасна толкова бързо, че всички предишни бързо ставаха твърде малки. Много бюра в новата централа обаче остават празни. N26 намали 4% от работната си сила през тази година и удари спирачки на наемането, разказва Financial Times.

Основана през 2013 г. в малък споделен офис в Берлин от Макс Тайентал и Валентин Щалф, N26 бе първата сред новите европейски дигитални банки. В рамките на близо десетилетие секторът позволи на инвеститори с рисков капитал да се развихрят, привличайки милиарди евро финансиране. Голямото обещание на нови финансови групи като N26, Revolut и Monzo беше, че ще разтърсят стабилните банкови империи, за чието изграждане бе нужно десетилетия.

Инвестиционната златна мина обаче пресъхна, докато основните лихви се повишават, а съмненията за бизнес моделите на тези необанки започнаха да се трупат. Макар че привличат милиони клиенти, обикновено те изпитват трудности с излизането на печалба, а някои са затънали в тревоги около корпоративната култура.

Освен това те привличат вниманието на регулаторите, които са недоволни от лошите проверки на клиентите и контрола върху изпирането на пари, както и широко разпространените организационни слабости.

„Без никакво съмнение необанките (вид банкиране на дребно, което работи изцяло онлайн без традиционните физически клонове – бел. ред.) в момента са изправени пред екстремни предизвикателства“, казва Макс Фльотото, старши партньор в McKinsey, която консултира сектора.

Във Великобритания молбата на Revolut за банков лиценз е в неясно състояние от 2021 г. Компанията бе основана през 2015 г. от бившия трейдър на деривати в Lehman Brothers Ник Сторонски и програмиста Влад Яценко и до 2021 г. имаше оценка от 33 млрд. долара.

Оттогава насам се появиха опасения за финансовия ѝ контрол, корпоративната работна култура и оборота, зависимостта ѝ от криптотърговия и целостта на сметките. През март одиторът BDO предупреди, че не може да удостовери три четвърти от приходите за 636 млн. паунда, които Revolut отчете през 2021 г.

Регулаторите също заявиха, че компанията трябва да опрости структурата си на собственост, ако иска банков лиценз. Revolut спори как да постигне това със SoftBank – един от най-големите ѝ акционери, която иска значителна компенсация, ако банката обедини шестте си класа акции в един.

Междувременно Сторонски критикува британския „крайно бюрократичен регулатор“ и заплаши, че компанията ще листне акциите си на борсата в Ню Йорк, вместо в Лондон.

В Европейския съюз Revolut вече има пълен банков лиценз и оперира чрез регистрираната в Литва банка Revolut Bank UAB, която е лицензирана от Европейската централна банка. Revolut Bank отчете 23,6 млн. евро печалба за 2022 г.

Revolut има над 30 млн. клиенти, като за периода между ноември 2022 г. и юни 2023 г. клиентската база се е увеличила с 5 млн. клиенти. В България компанията има 650 хил. клиенти на дребно, уточниха от Revolut за Investor.bg.

В Германия N26 изпитва трудности заради ограничението в растежа, наложено от финансовия регулатор BaFin преди две години в отговор на организационни проблеми и слаб контрол върху мерките срещу пране на пари.

Засиленият регулаторен контрол съвпада с промяна в настроенията на инвеститорите. Огромните оценки спаднаха, докато тези финтех компании изпитват трудности да излязат на печалба. „Банкирането на дребно не изкарва един тон пари“, казва Алекс Баркли, управляващ партньор в Lancero Capital. “Дигиталните банки трябваше да се обърнат към управление на благосъстоянието или кредитиране, но нито една не се справя особено добре с това“.

Дори ветерани от индустрията като Антъни Томсън, който основа дигиталната банка Atom и британската необанка Metro и е неизпълнителен директор на австралийската група за потребителски финанси Humm, е станал скептичен: „Бих ли основал дигитална банка днес? Не, не бих“, казва той, добавяйки, че големите банки са направили много, за да подобряват технологиите и онлайн услугите си.

По-рано тази година Allianz X – дигиталното инвестиционно звено на германския застраховател, се опитва да продаде 5-процентовия си дял в N26 с отстъпка от 68% спрямо оценката за 9 млрд. долара от кръга за финансиране през 2021 г.

През юни инвеститорът в Revolut Molten Ventures намали оценката на дела си от 7,1 млн. паунда с 40%, следвайки подобен ход на мениджъра на активи Schroders от април.

Сриващите се оценки затрудняват и привличането на персонал. В миналото служителите бяха привличани с акции, чиято цена те се надяваха да се умножи при по-късно първично публично предлагане (IPO). Но тъй като инвеститорите на рисков капитал са склонни да настояват за преференциално отношение при листване, акциите на служителите „често са с малка или никаква действителна стойност“, казва бивш старши мениджър в N26.

Revolut и N26 имат и някои самонанесени рани. И при двете имаше няколко високопоставени мениджъри, които напуснаха, отблъснати от стила на управление на основателите. През 2022 г. шестте най-високопоставени мениджъри в N26 обвиниха Щалф и Тайентал, че създават „култура на страха“, която заплашва да тласне групата към „низходяща спирала“. Оттогава насам четирима мениджъри са напуснали.

В Revolut няколко високопоставени служители напуснаха миналата година, а тази година главният финансов директор на групата, както и главният изпълнителен директор на банкирането и директорът човешки ресурси на британския бизнес си тръгнаха.

Контролът ѝ върху финансови престъпления беше подложен на проверка многократно, последно, след като FT разкри, че измамници са откраднали над 20 млн. долара от американското ѝ дружество заради проблем с платежната система.

Зависимостта на Revolut от криптотърговия, която формира една трета от приходите ѝ през 2021 г., също се разглежда внимателно, след като стойността на дигиталните активи се срина. Revolut заяви през март, че въпреки намаляващата криптоактивност приходите за 2022 г. са се увеличили с 30% на годишна база до над 850 млн. паунда. Компанията е отказала да коментира темата.

Въпреки предизвикателствата тези нови банки са ухажвани от политиците из Европа. Британският финансов министър Джеръми Хънт нарече Revolut и конкурента ѝ Monzo “блестящи примери за нашия ненадминат финтех сектор“.

В опит да засилят натиска върху британските регулатори заради бавещия се банков лиценз, високопоставени лица в Revolut заявиха, че са ухажвани от френски и испански министри, които искат да привлекат едни от най-ценните европейски финтех компании в Париж и Мадрид.

Оптимистичният сценарий за тези нови банки отчасти зависи от нарастващите лихвени проценти, повишаващи приходите от лихви, които могат да спечелят от депозитите на клиентите.

Тайентал казва, че новите банки могат да се възползват особено силно заради ниската си база разходи и технологичната инфраструктура, която може лесно да се мащабира. „Ако изградите системите си правилно, не би трябвало да има значение дали имате 50 нови клиенти утре или 50 хиляди“, казва той.

Броят на клиентите също е обнадеждаващ. Миналата година необанки формираха около 17% от всички нови отваряния на сметки в Германия спрямо само около 2% през 2016 г., показва данни на McKinsey.

„Има огромно изместване на клиентите от традиционните към необанките, което мисля, че ще бъде постоянна промяна“, казва Фльотото.

Рикардо Шефер, партньор в Target Global, която участва в последното набиране на средства от Revolut в размер на 800 млн. долара, твърди, че новите дигитални банки са доказали, че „пазарът е налице“ и че „много хора са били нещастно банкирани с традиционните банки“.

Оптимистите се надяват, че с времето някои краткосрочни проблеми ще се превърнат в активи. Revolut и N26 успешно привличат младежи на по 20 години. В момента те не са много печеливша клиентска група. Но това трябва да се промени, когато кариерите им напреднат и приходите им нараснат. „По принцип банките спират да излизат на загуби с клиенти, които са над 30 години. С клиенти под 40 години те също не печелят много. Става много интересно [с клиенти] над 50 години“, казва Андреас Прац, партньор в консултантското подразделение на PwC Strategy.

Необанките ще трябва да продължат да инвестират сериозно в разширяване на продуктовата си гама, за да запазят клиентите си и да продължат да печелят пари от тях. Решаващо предизвикателство ще бъде да убедят повече хора да ги използват като своя основна банка. „Това изисква наличието на широка продуктова гама, която задоволява основните нужди на 80% от клиентите“, казва Пратц, посочвайки като такива брокерски услуги, потребителско кредитиране и ипотечни услуги.

Най-голямото предизвикателство обаче може да се окаже съгласуването на стартъп културата, ориентирана към основателя, с нуждите на силно регулирана индустрия.

„Необанките трябва да намерят правилния баланс между силните и изключително влиятелни основатели и техния предприемачески дух, от една страна, и естеството на силно регулирана индустрия“, казва бившият председател на BaFin Феликс Хъфелд.

Това също изисква преосмисляне от инвеститорите. В миналото, казва един ветеран от индустрията, „нито един инвеститор нямаше да ви даде и едно евро, ако имате най-доброто съответствие [с правилата], но не растете“.

*Новината е допълнена с данни, предоставени на Investor.bg от Revolut.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:28 | 30.08.23 г.
fallback
Още от Банки и застрахователи виж още