fallback

Allianz очаква застрахователните премии в България да се повишават с 2,7% годишно

Здравното застраховане в страната се очертава да бъде най-динамичният пазарен сегмент, пише в годишния си доклад германският застраховател

14:56 | 17.05.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Българският застрахователен пазар e отчел скромен ръст от 1,5%, или 24 млн. евро, през 2022 г. и достига общ премиен приход от 1,6 милиарда евро. Докато животозастрахователният сегмент отчита спад в премийните приходи с 4,1% до 242 млн. евро, другите два сегмента отбелязват ръст – премиите по общо застраховане се увеличават със скромните 1,2% до 1,3 млрд. евро, а все още относително малкият пазар на здравно застраховане расте с 24,5% до 101 млн. евро. Това са част от изводите за България в редовния доклад Allianz Global Insurance, който германският застраховател Allianz публикува всяка година. 

В България застрахователните премии се очаква да се повишават с 2,7% годишно. Общият размер на пазара ще достигне 2,2 млрд. евро през 2033 г. След десет години общото застраховане вероятно ще остане най-големият сегмент (1,6 милиарда евро), докато другите два сегмента ще са сравнително еднакви: приходите от премии за здравни застраховки ще възлизат на 292 млн. евро, а животозастрахователните - на 289 млн. евро. С очакван годишен ръст от 10,2% здравното застраховане се очертава да бъде най-динамичният пазарен сегмент.

Глобалният тренд

Глобалният приход от застрахователни премии възлиза на почти 5,6 трлн. евро през 2022 г, отчете в годишния си доклад Allianz Global Insurance, в който анализира развитието на застрахователните пазари по света. Животозастраховането остава най-големият сегмент (2,6 трлн. евро), следван от общото застраховане (1,8 трлн. евро) и здравното застраховане (1,1 трлн. евро). 

2,2 млрд. евро
ще достигне застрахователният пазар в България през 2033 г. 

През миналата година премийният приход нарасна с 259 млрд. евро или 4,9% на фона на глобална инфлация от 8,6%. Трите сегмента обаче се представиха много различно: докато общото застраховане отбеляза стабилен ръст от 8,7%, здравното се разшири с по-скромните 4,9%, а животозастрахователният пазар нарасна с 2,4%, поради намалените реални доходи на домакинствата, които се отразиха на частните спестявания, пише в документа.

От Allianz отчитат, че ръстът на премиите в общото застраховане се дължи на всички региони по света. Въпреки това, със 77,5 млрд. евро (9,9%), повече от половината от глобалното увеличение през 2022 г. се дължи на Северна Америка. С премиен приход от 860 млрд. евро регионът остава най-големият пазар в света. Азия също отбеляза стабилен растеж от 8,4% за миналата година (31 млрд. евро). С общ премиен приход от близо 403 млрд. евро регионът изпревари Европа за първи път. Регионът на Европа отбелязва ръст от 4% или 15 млрд. евро до 397 млрд. евро премиен приход.

Пазарите на животозастраховането пострадаха миналата година, особено в Западна Европа, като приходите от премии намаляха с 2,7%  – с 21 млрд. евро до 740 млрд. евро. Растежът беше разочароващ и в Азия, записвайки скромно увеличение от 3,6%  – с 33 млрд. евро до 952 млрд. евро. От анализа на екипа в Allianz Global Insurance се разбира, че както при общото застраховане, Северна Америка е основният двигател на растежа през миналата година със 7,8% или 61 млрд. евро до 840 млрд. евро. Доминирането на Америка е още по-изразено в здравното застраховане, където американският пазар представлява около две трети от всички премийни приходи в световен мащаб.

Котва в бурни времена

От икономическа гледна точка справянето с инфлационна среда ще бъде най-голямото предизвикателство през следващите години. Пет структурни фактора ще определят инфлацията, „Петте Д“: демография, деглобализация, декарбонизация, дигитализация и дълг. Като цяло „Петте Д“ могат значително да повишат годишната инфлация с до 1 процентен пункт, прогнозират специалистите в доклада Allianz Global Insurance. 

„Застраховането доказва своята стойност в турбулентни времена на висока инфлация и нисък растеж, коментира Лудовик Субран, главен икономист на Allianz. "Застрахователната индустрия не може да премахне инфлацията, но може да изглади въздействието с течение на времето, действайки като вид буфер. Според Евростат, например, инфлацията в личните застраховки, като автомобилни и имуществени, изостана от общата инфлация с голяма разлика миналата година. Застраховането е основен буфер на шока, тъй като изравнява кривата на икономическия цикъл за своите клиенти“.

Непрекъснатост на повърхността

От Allianz очакват, че въпреки по-високата инфлация – или може би точно поради нея – премиите ще се увеличават с 5,2% през следващото десетилетие, като добавят 4190 милиарда евро към глобалния премиен фонд. През 2033 г. премийният приход ще достигне 4,3 трлн. евро в животозастраховането, 3,1 трлн. евро в общото застраховане и 2,3 трлн. евро в здравното застраховане.

С 1,726 млрд. евро по-голяма част от увеличението ще бъде в сегмента животозастраховане. Въпреки това, годишният растеж от 4,7% през следващото десетилетие вероятно ще изостане доста от общия икономически растеж от 5,2%. Застрахователното проникване ще спадне с 3 процентни пункта до 2,8%. Азия ще остане двигател на растежа на световния животозастрахователен бизнес, като годишният растеж (без Япония) се очаква да нарасне до 7,5%. Регионът ще представлява половината от ръста на абсолютните премии (866 млрд. евро), повече от Северна Америка (377 млрд. евро) и Европа (276 млрд. евро), взети заедно.

В сегмента общо застраховане допълнителните премии ще възлизат на 1,282 млрд. евро до 2033 г. Това представлява годишен темп на растеж от 5%, приблизително в съответствие с предходното десетилетие (5,1%) и общия икономически растеж (5,2%). В Allianz пресмятат, че така застрахователното проникване ще намалее само с 1 процентен пункт до 2%). Подобно на животозастрахователния сегмент, Азия (с изключение на Япония) е категоричният шампион по растеж сред основните региони с годишен темп от 8,1%. В абсолютно изражение обаче значението на региона е по-ниско, отколкото в сегмента животозастраховане: „само“ около 35% от очаквания ръст на премиите (448 млрд. евро) се дължи на Азия, срещу 357 млрд. евро в Северна Америка и 168 млрд. евро в Европа.

Трансформация отдолу

С оглед на големите технологични катаклизми и новите нарастващи рискове тази прогноза, която предполага повече или по-малко приемственост, може да се окаже изненада. Това обаче се отнася само за повърхностния растеж на премиите. Основните промени са драматични, смятат експертите на Allianz.

Те прогнозират, че технологиите ще променят начина, по който работят застрахователите. Екосистемите, например, ще играят решаваща роля за достъпа на клиентите, предлагайки не само отделни продукти, но цялостни решения за нуждите на клиентите, било то за мобилност, начин на живот, пътуване, средства или здраве. Изкуственият интелект отваря невъобразими възможности в анализа на данни, като променя коренно цялата верига на стойността от застраховане до обработка на претенциите.

„Запазвайки своята социална значимост, индустрията е изправена пред фундаментална промяна в своя бизнес модел, е мнението на Катрин Стофел, съавтор на доклада. – Стойностното предложение на застрахователите ще се развива от чиста финансова компенсация до управление на риска и предлагане на холистични услуги за предотвратяване и смекчаване на рисковете. Това следва неизбежна логика: за да се запълнят огромните пропуски в защитата – в природните бедствия, кибер рисковете, здраве или пенсия – мобилизирането на повече премии може да не е достатъчно. Избягването на рисковете на първо място става все по-важно.“

Данни: Allianz Global Insurance

* въз основа на обменните курсове за 2022 г

**Общ годишен темп на растеж

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:09 | 17.05.23 г.
fallback
Още от Банки и застрахователи виж още