Бурното навлизане на изкуствения интелект в различните сфери на живота достигна своя сегашенпик, след като OpenAI направи своя езиков модел ChatGPT достъпен за широката общественост.Чатботът издържа с отличие изпитите за постъпване в колеж, решава сложни математически задачи, програмира, а вече успешно се използва и в сектора на финансовите услуги.
Какво представлява изкуственият интелект според ChatGPT:
„Изкуственият интелект е област от компютърните науки, която се занимава със създаването на интелигентни машини, способни да изпълняват задачи, изискващи човешка интелигентност: като визуално възприятие, разпознаване на реч, взимане на решения и езиков превод“.
И така: изчислителната мощност на изкуствения интелект се увеличава ежедневно – от първоначалните фокусирани предизвикателства, като разпознаване на изображения, се достигна до задачи, които изискват взимането на много по-сложни решения, като например автономните превозни средства.
Отвореното банкиране и изкуственият интелект
Отвореното банкиране е в идеална позиция да се възползва от напредъка на изкуствения интелект, защото е изградено около API (интерфейси за програмиране на приложения), които позволяват достъп до голямо количество финансови данни.
Една от най-ценните характеристики на отвореното банкиране е възможността за категоризиране на трансакциите. Тази на пръв поглед проста стъпка позволява на клиентите да видят финансите си по нов начин. Разходите са разделени по категории, като пазаруване на хранителни стоки, храна за вкъщи, дрехи, развлечения и други.
Банковите API не предоставят тази допълнителна информация, което означава, че доставчиците от трети страни, стъпвайки на информацията от всички споделени от клиенти платежни сметки, трябва в последствие да я добавят. Тук изкуственият интелект може да е особено полезно средство. Чрез Machine Learning алгоритмите се обучават върху големи количества данни, за да разпознават модели и да установяват връзки между различни видове трансакции и категории.
Всъщност има и много други начини за внедряване на изкуствения интелект в отвореното банкиране, включително тези, които все още са невидими. Езиковите модели, като ChatGPT, скоро ще спомогнат за развитието на ново поколение чатботове за обслужване на клиенти, докато моделите, базирани на изкуствен интелект, ще станат още по-добри в прогнозирането на поведението на клиентите и прилагането на тези умения за създаване на лоялни клиенти.
Асистентът ще е на разположение 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, за да подпомогне клиентите при управлението на техните средства, плащането на задължения, извършването на трансакции, бърз достъп до кредитни средства и предоставяне на съвети за управление на личните финанси, инвестиране и т.н, независимо от броя на финансовите и платежните институции, в които имат открити сметки.
В крайна сметка успехът на всеки бизнес в епохата на изкуствения интелект все повече ще зависи от това колко добре самият бизнес използва тези технологии, ще развива ли базирани на данниуслуги, включително данните от финансовите трансакции, осигурявани от дружества като IRIS Solutions. В сферите като кредитиране, застраховане, управление на лични финанси и инвестиционно посредничество, счетоводство, електронна търговия, този процес, макар и в самото си начало, вече стартира. Данните от финансовите транзакции подпомагат:
- Кредитиращите дружества и институции, застрахователните компании по-бързо и ефективно да оценяват финансовия риск и поведението на клиентите;
- Банките и инвестиционните посредници - да им предлагат по-добри възможности за управление на паричните им средства;
- Счетоводните софтуери и ЕРП системи - да оптимизират множество от бизнес процесите;
- Електронната търговия и компаниите за комунални услуги – да имплементират плащанията на Отвореното банкиране, познати като Pay by bank ( Плати с банка ) и Pay by link ( Плати чрез платежен линк).
И така – няма съмнение, че изкуственият интелект и отворенoто банкиране са две неразривно свързани технологии, които започнаха да променят нашeто ежедневние, помагайки ни да подобряваме живота и бизнеса. С всеки изминал ден все повече потребители се обръщат към тях, за извлекат ползите, които те могат да им предоставят, а иноваторите разработват нови сфери за тяхното приложение.