Както и през миналата година, двете най-търсени валути у нас през 2024 г. са били американският долар и еврото. Това сочат данните на Tavex за валутната търговия през тази година, които показват не толкова в какво спестяват българите, а къде пътуват, пазаруват и се забавляват най-често.
Изключително популярни са и парите на съседните ни балкански страни, като на първо място е турската лира, след нея се нареждат румънската лея и сръбският динар. Посещенията на коледни базари в северната ни съседка и на концерти през лятото в Сърбия имат видим ефект върху търсенето на съответните валути. Те намират място в челната десетка заедно с британския паунд и швейцарския франк, като лирата държи бронза в класацията и през 2023 г., и през 2024 г.
Екзотичните валути също са в потребителската кошница на българските клиенти и показват засилващ се интерес към далечни дестинации. Туристическият поток към Обединените арабски емирства води до голямо търсене на дирхама, като шопингът в Дубай го поставя на седма позиция в класацията пред японската йена и повечето останали европейски валути.
Подобен е ефектът за тайландския бат, който измества канадския долар заради същия висок туристически интерес към азиатската страна. Данните показват още, че пътуванията към Китай също се засилват. Юанът беше 21-ви в класацията през 2023 г., а през настоящата година се изкачва на 13-то място.
Обратна е ситуацията с израелския шекел. Заради все по-горещите конфликти вътре и около Израел, от 16-то място сред най-търсените валути през 2023 г. той спада на 37-мо място през 2024 г. и напълно изпада от топ 40 в последното тримесечие.
„Въпреки тенденцията за премахване на кешовите разплащания в скандинавските страни, българите все пак купуват техните валути, когато пътуват в посока север. Пример за това е интересът към датската крона. Заедно с българския лев тя е една от двете валути в механизма ЕРМ 2, известен като „чакалнята на еврото“, коментира Макс Баклаян, изпълнителен директор на Tavex.