Основните европейски борсови индекси приключиха сесията с понижения, след като новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп заплаши да наложи мита върху вноса от Китай, Мексико и Канада, съобщава CNBC.
Общоевропейският бенчмарк Stoxx 600 отчете спад от 0,54% до 506,04 пункта.
Германският показател DAX записа понижение от 0,52% до 19 304,88 пункта.
Френският индекс CAC изтри 0,87% от стойността си, смъквайки се до равнище от 7194,51 пункта.
Британският измерител FTSE се понижи с 0,4 на сто до 8258,61 пункта.
В понеделник Тръмп обяви, че едно от първите му действия на поста ще бъде да наложи допълнителни мита от 10% върху всички китайски стоки, влизащи в САЩ, и заплаши да постави 25-проценнти мита върху продукти от Мексико и Канада, слагайки край на регионалното споразумение за свободна търговия.
Икономистите отбелязаха по-рано потенциалното инфлационно въздействие на фискалния план на Тръмп, което може да накара Федералния резерв да намали лихвените проценти с по-бавни темпове.
„Незабавната пазарна реакция изглежда негативна“, посочват анализатори от Maybank в бележка до клиенти. „Въпреки това, тези мита се различават доста от това, което Тръмп спомена по време на кампанията си, че е готов да наложи мита от 60% за Китай и 10% за вноса от останалия свят. Въпреки че пазарът вероятно е предпазлив по отношение на риска, че Тръмп може да въведе постепенно митата, ние отбелязваме възможността окончателното налагане да не е съвсем същото като това, което беше предложено от него“.
На фона на тази новина акциите на Stellantis поевтиняха с над 4,7%, тъй като автомобилната група е пряко заплашена от подобни мита на фона на широката си експозиция спрямо американския пазар.
Като цяло акциите на автомобилните компании в региона изтриха 1,79% от стойността си.
Инвеститорите ще продължат да следят и анализират последните новини около сливанията и придобиванията в банковия сектор в Европа, след като UniCredit предложи да купи италиански кредитор Banco BPM за приблизително 10 млрд. евро.
Цената на акциите на Daimler Truck, най-големия производител на търговски превозни средства в света, се понижи с над 6%, след като стана ясно, че компанията изостава в производствения си график поради проблеми във веригата на доставки.
В Германия икономическият министър Роберт Хабек предложи субсидии, за да се стабилизират флуктуациите при таксите за електропреносната мрежа, тъй като потребители и компании поемат тежестта на високите разходи, които възпрепятстват производството и инвестициите. Субсидиите ще са "краткосрочна мярка за 2025 г., която все още може да бъде осъществена технически, например с допълнителен бюджет за 2024 г.", отбеляза Хабек в кулоарите на промишлена конференция в Берлин.
Акциите на E.ON, най-голямата енергийна компания в Германия, поевтиняха с 0,45% след новината.