Производителят на метални консервни кутии и кутии за химическата индустрия „Булметал“ АД отчита близо 4% спад на продажбите за деветмесечието на 2024 г.
Дружеството обаче увеличава печалбата благодарение на спада на разходите за материали, според консолидирания отчет за периода януари-септември, публикуван на сайта x3news.com.
Продажбите на машини и резервни части се увеличават в този период, докато при опаковките е отчетен 3% спад, сочат данните на компанията. Това намаление обаче е заради ценови корекции след значителното поскъпване, което се наблюдаваше през 2023 г., според междинния доклад на дружеството.
В обеми всички основни продуктови групи в направление “Опаковки” бележат ръст, като най-голям е той при хранителните опаковки.
Продажби по пазари
България е водещ пазар на „Булметал“ с общ дял от 24% към края на септември 2024 г. В страната се реализират основно метални опаковки. Приходите от продажби в България нарастват с 23% за отчетния период на годишна база и достигат близо 17,7 млн. лева в сравнение с почти 14,4 млн. лева година по-рано.
Гърция заема 11% дял от продажбите на групата, като приходите се понижават с 15% до почти 8,3 млн. лева от 9,8 млн. лева. Основната причина са множеството пожари през изминалото лято и неблагоприятните климатични условия за основни клиенти на дружеството от хранително-вкусовата промишленост.
В Румъния е реализиран 21% спад на продажбите, но това е заради пренасочване на производство за водещ клиент в химическия сектор от страната към Германия. Съответно приходите от продажби в Германия се увеличават с 9% на годишна база.
Нови пазари за компанията са Филипините, Мароко и Шри Ланка, където са осъществени поръчки на нови технологични линии.
Приходи по сегменти
Сегментът „опаковки“ е с най-голям принос за общите приходи на „Булметал“, като реализира над 51,9 млн. лева за деветмесечието. На годишна база се отчита спад от почти 8% (56,2 млн. лева година по-рано). Спадът е заради ценова корекция, докато при обемите на продуктовите групи се отчита ръст, поясняват от компанията.
Сегмент „машини“ формира близо една трета от приходите на дружеството за деветмесечието. Продажбите нарастват с близо 6% на годишна база към края на септември до над 15 млн. лева от 14,8 млн. лева година по-рано. Нови пазари за групата в този сегмент са Филипини, Мароко, България, Шри Ланка, Саудитска Арабия и Индия. Проекти за клиенти в страните са реализирани от дъщерните дружества на групата Cevolani (Италия) и BIBRA (Германия).
Италианското дружество е донесло почти 19,8 млн. лева приходи на групата, а германското – 10,7 млн. лева.
Продажбите на резервни части за технологични линии и услугите, свързани с тях, отчитат, съответно, 11% и 42% ръст на годишна база за периода.
Финансово представяне
Общите продажби на „Булметал“ за деветмесечието на 2024 г. на консолидирана основа възлизат на над 75 млн. лева при над 78 млн. лева година по-рано, или намаляват с почти 4%.
Общите разходи възлизат на над 70,5 млн. лева при 74,8 млн. лева година по-рано, или се свиват с почти 6% на годишна база. Спадът се определя от намалената себестойност на продажбите със 7% на годишна база спрямо година по-рано поради спада в цената на базовата суровина, опаковъчните материали и осезаемо в стойността на използваната в производството енергия, посочват от компанията.
Административните разходи се увеличават с 3% на годишна база, основно вследствие на разходите за професионални и други услуги, свързани с търговски мероприятия и публичния статут на дружеството.
Разходите за персонал се увеличават с 16% на годишна база до 15,66 млн. лева от 13,5 млн. лева година по-рано, а за лихви – с над 17% до над 2,1 млн. лева от 1,8 млн. лева.
Нетната печалба на „Булметал“ за отчетния период възлиза на близо 4,5 млн. лева при над 3,3 млн. лева година по-рано, или се увеличава с 35% на годишна база.
Акциите на дружеството поскъпват с над 12% в последната година, а пазарната капитализация достига почти 70,5 млн. лева.
Свързани компании: