fallback

Защо европейските борсови титани изостават от американската „Великолепна седморка“?

Разликата в представянето на фондовите борси в САЩ и Европа се простира и отвъд акциите на компаниите с огромна пазарна капитализация

07:18 | 25.11.24 г.

Акциите на европейските компании с голяма пазарна капитализация продължават да изпитват затруднения да достигнат изключителните резултати на прочутите титани от т. нар. „Великолепна седморка“ в САЩ (Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia, Meta Platforms и Tesla).

От началото на годината досега акциите на компаниите във „Великолепната седморка“ са поскъпнали средно с 55%, докато европейските гиганти като т. нар. група Eurostars (Novo Nordisk, ASML, LVMH, Ferrari, Adyen, Schneider Electric и Hermès) или пък GRANOLAS (GlaxoSmithKline, Roche, ASML, Nestlé, Novartis, Novo Nordisk, L'Oréal, LVMH, AstraZeneca, SAP и Sanofi) отбелязват скромни ръстове от съответно 7,6% и 0,6%, пише Пиеро Сингари за Euronews.

Разликата в представянето на САЩ и Европа се простира и отвъд акциите на компаниите с огромна пазарна капитализация. Американският широк борсов показател S&P 500 е нараснал с 25% от началото на годината досега в сравнение с едва 5% ръст на европейските индекси.

Euronews разговаря с Джорди Херманс, портфолио мениджър и инвестиционен стратег в Aegon Asset Management, за факторите, които обуславят тази голяма пазарна разлика между двете страни на Атлантическия океан.

Той посочва ясен катализатор: „Технологичният сектор и секторът на изкуствения интелект остават мощни двигатели на възвръщаемостта, подкрепяйки продължаващата сила на акциите от „Великолепната седморка“.

Европа пропуска бума на изкуствения интелект

Според експерта слабото представяне на европейските акции до голяма степен се дължи на структурните различия в състава на пазара и външните предизвикателства.

„Великолепната седморка“, която обхваща технологични гиганти, е задвижвана от продължаващия бум в развитието на изкуствен интелект и интегрирането му в различни индустрии.

„Този фактор за възвръщаемост на изкуствения интелект на практика липсва при европейските акции“, казва Херманс. Без благословията на изкуствения интелект европейските акции не разполагат с експлозивния катализатор, който изстреля американските пазари до нови висоти.

Експозиция към Китай и нови макроикономически предизвикателства

Най-добрите бизнеси на Стария континент се борят и със специфични за региона предизвикателства. Европейските мултинационални компании имат значителна експозиция към Китай, където по-бавният икономически растеж и продължаващото геополитическо напрежение намаляват търсенето. Това се отрази особено силно на луксозния сектор и на френския титан LVMH, който е силно зависим от потребителите в Поднебесната империя.

Освен това глобалната несигурност, включително относно търговските политики при втория президентски мандат на Доналд Тръмп в САЩ, натежава непропорционално много върху европейските предприятия.

„Изглежда, че геополитическото напрежение вреди повече на европейските фирми“, добавя Херманс.

Европейските производители на автомобили и луксозни стоки може да се сблъскат с допълнителни пречки, ако предложените от Тръмп мита се появят на сцената. В кампанията си той предложи широкообхватни мерки, включително 60% мито върху китайския внос и 10% универсално мито върху стоки от други държави.

Ferrari, наред с други компании от Eurostar, може да бъде особено уязвима, тъй като разчита на износа си за САЩ и Китай. Макар че търсенето на европейски стоки от висок клас обикновено е устойчиво, несигурността около митата - и потенциалните ответни мерки - кара инвеститорите да се притесняват.

„Ясно е, че инвеститорите не харесват несигурността от предстоящите мита за който и да е бизнес“, подчертава Джорди Херманс.

 

Растежът на Novo Nordisk е изправен пред нови трудности

Акциите на Novo Nordisk A/S, най-голямата компания в Европа по пазарна капитализация, са поскъпнали с едва 4% от началото на годината, което я поставя на пътя към най-слабото ѝ годишно представяне от пет години насам.

След експоненциалния растеж, стимулиран от хитовия медикамент за лечение на затлъстяването Wegovy, сега Novo е изправена пред засилена конкуренция, тъй като на пазара навлизат по-евтини алтернативи.

„Тъй като други производители вече предлагат подобни опции, монополната позиция на Novo Nordisk на този пазар се разклаща“, отбелязва Херманс. „Въпреки това общият пазар продължава да расте, а пазарният дял на компанията остава много висок.“

Инвестиционни последици: Призив за диверсификация

Докато американските технологични гиганти пренаписват правилата за възвръщаемост на собствения капитал, европейските гиганти се борят със структурни проблеми и външни предизвикателства. Независимо дали става въпрос за забавянето на Китай, тарифните рискове или липсата на бум, подхранван от изкуствения интелект, пътят напред изглежда далеч не е гладък.

Херманс посочва, че продължаващото превъзходство на американските акции променя глобалните портфейли, като ги насочва все повече към американските активи, но също така повишава риска от концентрация. Въпреки това той призовава за предпазливост: „Инвеститорите не трябва да се фокусират само върху американските акции и трябва да обмислят географска диверсификация.“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:39 | 25.11.24 г.
fallback
Още от Пазари виж още