Проблемът на Българската фондова борса е, че при нас не се направи демократична платформа, която да увеличи достъпа до търговия на БФБ и вторият проблем е, че акциите, които се търгуват на БФБ, са непопулярни. Това мнение изрази в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria Николай Мартинов, съосновател и управляващ партньор на IMPETUS Capital.
„Най-големият проблем на всеки един бизнес в началото е непопулярността. Докато той не бъде решен, следващо решение няма“, убеден е той. Мартинов смята, че БФБ би могла, например, да публикува веднъж годишно 100-те най-добре търгувани компании, 20-те компании с реализирана най-висока доходност и те да се популяризират през хартиени и интернет медии.
„Ние от IMPETUS Capital тласкаме малките компании да надрастат себе си, да станат големи и да имат значение за българската и европейската икономика. В портфолиото си в момента имаме около 20 компании, които са в различен етап на развитие. Някои от тях са малки, а други са доста големи, като големите дават стабилност, за сметка на волатилността, която идва от малките компании", обясни инвеститорът.
„Когато компаниите ни достигнат до подходяща зрялост, ние ги качваме на BEAM пазара на БФБ или директно, ако е възможно, на основния пазар“, каза той.
Инвеститорът подчерта, че откриването на BEAM пазара бе съществена промяна, която доведе до тласък на развитието на борсата, защото преди това компаниите, които трябваше да преминават на регулирания пазар, трябваше да са доста по-зрели, да минават през много сериозни проверки от регулаторите и изисквания за документи, които много от малките компании не успяваха да преодолеят.
Мартинов е убеден, че по-малките компании имат своето място и даде пример с портфолиото на компанията си, в която „има интересни иновации в областта на зеления водород, технологични компании, които се занимават със семантични анализи, и такива, които разпределят заеми на стартъпи. Според него за тях голямото предизвикателство е да намерят пари, за да пораснат.
"На теория, спрямо предходни години, сега има доста повече средства, които да бъдат инвестирани в разрастването на подобни компании. Самият процес на дяловото инвестиране преди беше доста по-непопулярен. Това е част от нашата роля – да развиваме и популяризираме този пазар в очите на инвестиционната общност. Сега има по-големи инструменти, които позволяват инвестиране в по-малки компании. Въпреки всичко ние имаме поне 20 пъти по-малко пари, отколкото Западна Европа, а в самата Европа има в пъти по-малко отколкото САЩ", коментира Мартинов.
Според него това поставя Европа в по-неконкурентна позиция. Инвеститорът смята, че това може да се промени с една обща кампания на европейско ниво, която да поощрява компаниите на един по-късен етап от тяхното развитие. „Тук, в Европа, има доста кампании, които поощряват компаниите при стартирането", посочи Николай Мартинов. „Има тласък в самото начало. Имаме колеги, които инвестират в 100-150 компании на фонд и те дават тласък на тези компании, но след това, когато компаниите пораснат малко повече няма кой да ги поеме нагоре“, заяви той.
Според него опитът показва, че всяка компания, която има добър бизнес потенциал, расте. „От три до четири години, след като сме инвестирали в нея, има нужда от между 5 и 10 пъти повече пари, отколкото сме инвестирали в нея първия път. В България такова финансиране трудно се прави, но това е следващото ниво. Тук парите ги няма още на ниво няколко милиона евро", подчерта Мартинов. Той добави, че тези компании, за да се опитат да компенсират това, се качват на BEAM, но инвеститорите на BEAM все още не са готови да вложат на ниво на риск, на които са тези компании.
Усеща ли се забавянето на бизнеса на компаниите в Европа? Може ли да се изпълни планът на Марио Драги за европейския пазар? Как да популяризира България продукти, за които да научат западните инвеститори? Защо БФБ не може да достигне отново до нивото си на популярност от 2006-2008 година? Какви са перспективите на търговия на БФБ? Как в IMPETUS Capital се вземат инвестиционните решения? Защо управлението на Доналд Тръмп ще повлияе на пазарите в посока волатилност?
Материалът не е повод за вземане на инвестиционно решение!
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.