fallback

Облаците над европейските луксозни марки на борсите се сгъстяват

Загубата на пазарна капитализация за 240 млрд. долара в сектора изглежда е само началото

07:18 | 09.09.24 г.

През последните месеци пазарната капитализация на компаниите за луксозни стоки в Европа се стопи с почти четвърт трилион долара. Заради забавянето на китайската икономика влиянието им на фондовия пазар може да продължи да отслабва, пише Bloomberg.

Някога считани за европейския отговор на американската "Великолепна седморка" (технологичните гиганти), акциите на компаниите, произвеждащи дрехи, чанти и бижута от най-висок клас, западат, потиснати от спада на разходите на потребителите.

Още по-мрачни са признаците, че китайските богаташи, които в миналото се стичаха в престижните бутици в Париж, Милано и Хонконг, може и да не се завърнат, тъй като апетитът им за скъпи стоки е потиснат от низходящата спирала на местната икономика.

"Тази година е по-нестабилна и по-болезнена, защото идва след прекомерен растеж", казва Флавио Середа, инвестиционен мениджър в GAM UK Ltd., имайки предвид периода непосредствено след пандемията, когато потребителите, освободени от ограниченията, харчеха щедро за покупки и пътувания.

Кулминацията за емблематичния британски производител на модно облекло и аксесоари Burberry Group Plc е изхвърлянето му от лондонския борсов индекс FTSE 100, след като пазарната му капитализация спадна със 70% през последната година.

Въпреки че това е единствената голяма марка, която загуби мястото си в индекса, индексът, проследяващ компаниите за луксозни стоки, съставен от Goldman Sachs, е загубил 240 млрд. долара от пика си през март.

Собственикът на Gucci Kering SA и Hugo Boss AG са най-засегнати, като са заличили почти половината от стойността си през последната година. Kering, която някога беше в топ 10 на френския индекс CAC 40, сега е на 23-то място. А гигантът LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE, който преди година беше най-голямата компания в Европа по пазарна капитализация, отстъпи на второ място.

Промяна в цената на акциите в проценти от началото на 2024 г. Графика: Bloomberg

Спукването на балона на прекомерните разходи след пандемията беше очевидно в последните отчети за приходите. Kering, Burberry и Hugo Boss отправиха предупреждения за печалбите си, а тримесечните органични приходи на ключовото звено за кожени изделия на LVMH нараснаха само с 1% спрямо 21% година по-рано.

Само марките, предназначени за изключително богатите, като Hermes International SCA и Brunello Cucinelli SpA, избегнаха пълната сила на спада на приходите.

"По-бавно за по-дълго време"

Флавио Середа от GAM, който е съуправител на фонд, инвестиращ в акции на луксозни компании, се надява, че продажбите ще се увеличат през следващата година, поне до "средните едноцифрени" нива, които според него представляват дългосрочната тенденция в сектора.

Но какво ще стане, ако по-слабите приходи и по-ниските маржове на печалба са новото нормално състояние?

Някои смятат, че това може да е така. Анализаторът на UBS Зузана Пуш описва перспективите пред луксозния сектор като "по-бавни за по-дълго време". Намалявайки оценките си за органичния ръст на продажбите през 2025 г. и втората половина на 2024 г., Пуш прогнозира, че "секторът изглежда навлиза в свой собствен специфичен цикъл след няколко години на бум с високи цени".

Новинарският поток около последиците от забавянето на растежа в Китай изглежда подкрепя тази присъда.

Tiffany & Co., премиум бижутерийната марка на LVMH, иска да намали наполовина размера на основния си магазин в Шанхай, съобщи Bloomberg.

Луксозните молове в Хонконг, които някога привличаха богатите китайци, са почти празни днес.

В Швейцария производителите на часовници търсят държавна помощ, за да противодействат на намаляващия износ.

Много анализатори споделят мнението на Пуш, като намаляват прогнозите за печалбите и цените на акциите. Ашли Уолъс от Bank of America Corp. смята, че консенсусните очаквания за втората половина на годината може да са твърде високи, а Едуард Обин от Morgan Stanley посочва LVMH и Richemont като особено уязвими от забавянето на растежа в Китай, намалявайки целите си за акциите на компаниите.

Очакваният ръст на приходите се забавя. Графика: Bloomberg

Някои виждат положителна страна в малко по-приемливите оценки на акциите. Макар че секторният индекс MSCI Europe Textiles Apparel & Luxury Goods все още се търгува с голяма премия спрямо индекса MSCI Europe, той е далеч от нивата на бума от 2021 г.

"Секторът очевидно има конкурентни предимства в по-дългосрочен план, така че циклите на спад вероятно са най-доброто време за инвестиране", казва анализаторът на Morningstar Елена Соколова. Тя вижда възможност в Kering, като прогнозира, че силната разпознаваемост на марката ще позволи на Gucci да се възползва, когато обратът най-накрая се материализира. Середа от GAM обаче предпочита луксозните имена от най-висок клас като Hermes.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:20 | 09.09.24 г.
fallback
Още от Пазари виж още