fallback

Компаниите кандидати за IPO пазара все повече се отдръпват

Заради волатилността този месец редица фирми отлагат плановете си за листвания на борсата

18:16 | 27.08.24 г.
Автор - снимка
Редактор

Септември е популярно време компаниите да листват акциите си на пазарите. Волатилността от този месец обаче поставя някои планове на пауза, пише Wall Street Journal.

Компаниите, обмислящи дали да направят дебюта си на фондовия пазар, са изправени пред решение от критична важност през следващите седмици: да натиснат спусъка скоро, за да могат да осъществят сделките си преди края на годината, или да изчакат до 2025 г.

Перспективите не са розови. Нарастващият консенсус сред компаниите, обмислящи първични публични предлагания (IPO), е да изчакат до следващата година, казват множество банкери, адвокати и корпоративни мениджъри. Пазарната волатилност не е единствената причина, посочват те, но и фактът, че тя може да се изстреля пак нагоре предвид несигурността около президентските избори през ноември и степента, до която Федералният резерв ще намали лихвите тази година.

Миналата седмица китайската комисия за технологии за автономно управление WeRide отложи IPO-то си, заявявайки, че има нужда от повече време да финализира документите. Компанията за препродажба на билети StubHub миналия месец отложи роудшоуто си за инвеститорите най-рано до септември, макар че някои запознати с офертата източници казват, че тя вероятно ще бъде отложена до 2025 г.

Други компании, които обмислят листвания по-късно през 2024 г., включват производителят на чипове за изкуствен интелект (AI) Cerebras, посочват запознати източници.

Идеята, че 2025 г. ще бъде годината, в която IPO-тата се завръщат, се „пее в хор“ от пролетта насам, казва Клей Хейл, съръководител на отдела за капиталови пазари в Wells Fargo. Имаше известен оптимизъм, че поне краят на 2024 г. ще бъде по-натоварен, но неотдавнашната нестабилност на пазара изглежда почти унищожи тези надежди.

„Наистина е трудно да планирате сключването на сделки през четвъртото тримесечие, освен ако не знаете, че пазарът е страхотен“, казва Хейл.

От началото на годината компаниите, които са излезли на пазара чрез традиционни IPO-та в САЩ, са събрали около 25 млрд. долара, според Dealogic. Това е под средната годишна стойност от 55 млрд. долара през последното десетилетие.

Един от популярните периоди за компаниите да станат публични е през седмиците след Деня на труда, след обикновено мудно лято, но преди приключването на тримесечните финансови отчети на много компании.

Тазгодишният август далеч не беше тих. По-рано този месец разочароващ доклад за работните места и отпадането на популярна сделка предизвикаха разпродажба на акциите. Основните индекси в САЩ се възстановиха през следващите дни след по-положителни данни за икономиката.

Все пак разгромът се случи точно преди компаниите, обмислящи нови листвания за септември и началото на октомври, да трябва да решат дали да подадат публични документи пред регулаторите. След като тази документация бъде подадена, компаниите трябва да изчакат 15 дни, преди да могат да стартират своите роудшоута, за да се представят пред инвеститори.

След година и половина на засилен растеж IPO пазарът изстина в края на 2021 г., когато Фед сигнализира, че ще започне да повишава лихвите. Акциите на компании с висок растеж, но все още нерентабилни, поевтиняха, тъй като епохата на „лесните пари“ приключи.

Тази година все пак има някои светли лъча.

Когато Reddit направи дебюта си през март, акциите на социална медия поскъпнаха с 48% в първия си ден на търговия. Цената им остава нагоре с повече от 70% от тази при IPO-то от 34 долара. По-рано това лято компанията за хладилни складове Lineage събра повече от 4 млрд. долара в най-голямото IPO в САЩ за годината, като акциите поскъпнаха с 3,6% през първия ден.

Апетитът на инвеститорите към по-малките компании също се е увеличил. От края на юни индексът на по-малките компании Russell 2000 изпреварва S&P 500 с повече от 5 пр.п. Тъй като по-голямата част от IPO-тата са за сравнително малки компании – с под 5 млрд. долара като стойност към момента на предлагането им – последните ръстове на тази група са окуражаващи.

Все пак компаниите, които наскоро станаха публични, не се справят добре: акциите на повечето, които направиха своя дебют през последните 2 години и половина, се търгуват под цените при IPO-тата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:16 | 27.08.24 г.
fallback
Още от Пазари виж още