Инвеститорите се отвърнаха от технологичните акции в посока тези части на пазара, които бяха изостанали (т.нар. ротация – бел. прев.) Но една такава област – секторът на основните потребителските стоки, включващ производители на ежедневни артикули (от картофен чипс до хартиени салфетки) – не се възползва много, пише колумнистът на Wall Street Journal Аарън Бек.
Технологично-доминираният индекс Nasdaq Composite достигна своя връх на 10 юли и оттогава е спаднал с 6,9%. През това време подиндексът на основните потребителски стоки в S&P 500 се повиши само с 1,5%, изоставайки от равнопретегления S&P 500 (оригиналният е пазарно-претеглен – бел. прев.), който се покачи с 2,7% през периода. Други сектори се справиха много по-добре. Индустриалният подиндекс на S&P 500 нарасна с 3,5%, а KBW Regional Banking Index скочи с над 18%.
Неравномерното представяне на компаниите за основни потребителски стоки досега през сезона на отчетите помага да се обясни защо. Докато Coca-Cola публикува впечатляващи финансови резултати, които демонстрират несравнима ценова мощ, други представиха смесени тримесечни отчети, засегнати по-конкретно от опасенията за потребителите в САЩ.
Вземете световния хранителен гигант Nestlé, който отчете резултатите си в четвъртък. Реалният вътрешен растеж, мярката на компанията за основния обем на продажбите, се възобнови, нараствайки с 2,2% през второто тримесечие от свиване от 2% през първото. Обнадеждаващо е, че възстановяването на обемите беше широко базирано по бизнес подразделения и географски области.
Но инвеститорите вместо това се съсредоточиха върху ценообразуването на компанията, което, макар и с 0,6% нагоре за тримесечието на годишна база, се забави значително от увеличение с 3,4% през предходния период. Nestlé също така понижи прогнозата си за органичните продажби за цялата година, ключова мярка за индустрията, която премахва въздействията от валутни движения, сливания и продажби, до растеж от „най-малко 3%“ от „около 4%“ по-рано, заявявайки, че „видяхме цените да падат по-бързо от очакваното.“
„Има стрес особено в долния край на стълбата по доходи в Северна Америка, но също и в избрани други географски области. Така хората търсят стойност и следователно интензивността на промоциите е особено силна“, каза главният изпълнителен директор на Nestlé Марк Шнайдер по време на конферентен разговор с анализатори. Търгуваните в Швейцария акции на Nestlé паднаха с 5,1% в отговор.
По същия начин производителят на Kleenex Kimberly, Clark KMB, отчете приличен органичен ръст на продажбите от 4% спрямо година по-рано през второто тримесечие, воден от баланса между цените и обемите. Но това беше малко по-ниско от ръста от 5,1%, който анализаторите очакваха, според консенсусни оценки от VisibleAlpha. И по време на конферентния разговор на компанията с инвеститорите, главният изпълнителен директор Майкъл Хсу характеризира промоционалната среда в САЩ като върната към нивата преди Covid. Акциите на Kimberly-Clark спаднаха с 5,7% в деня на отчета.
Имаше повече положителни актуализации от някои други. Colgate-Palmolive в петък отчете силен органичен ръст на продажбите от 9% за тримесечието, при ръст на обема от 4,7% – най-добрият резултат от пандемичния скок през 2020 г. – и 4,2% ръст на цените. Акциите се повишиха с 3%. И тук обаче имаше нотки на предпазливост в САЩ, където цените ѝ са се понижили с 3,3%. По време на конферентния разговор мениджърите казаха, че са се оттеглили твърде много от промоциите през второто тримесечие на миналата година, изисквайки засилени такива сега.
Coca-Cola беше най-силната компания от групата, отчитайки 15% увеличение на органичните продажби през второто тримесечие. Обемите в Северна Америка са намалели само с 1%, докато цените и миксът от продажби са се увеличили с 11% на годишна база. Това предполага, че компанията, в по-голяма степен от конкурентите, остава в състояние да прокара увеличенията на цените въпреки предпазливите потребители, което вероятно говори за силата на нейните брандове. PepsiCo, в контраст, по-рано този месец отчете 3% спад в обема на напитките в Северна Америка и само 1% увеличение на приходите за сегмента, което показва много по-слабо ценообразуване. Акциите на Coca-Cola не се повишиха много след отчета във вторник, но отбелязаха стабилни печалби през седмицата, достигайки рекорден връх в петък.
Общата картина за индустрията на основните потребителски стоки е следната: тя успява да увеличи обемите си в световен мащаб, но с неравномерна ценова мощ, особено при потребителите с по-ниски доходи в САЩ. Това донякъде подкопава традиционната ѝ позиция в портфейлите на инвеститорите като сектор, който се справя по-добре, когато настъпят трудни времена – може би защото потребителите просто са изтощени от по-високите цени.
Този път секторът на основните потребителски стоки не изглежда като сигурно убежище, завършва Бек.