Китайският производител на алкохолната напитка маутай Kweichow Moutai Co. загуби позицията си на най-високо оценявана публична компания в страната. В петък новият първенец стана Industrial and Commercial Bank of China Ltd. (ICBC).
Спад от близо 15% в цената на акциите на Kweichow Moutai на фона на проблемите с цените на едро на компанията тази година намали нейната пазарна капитализация до около 1,848 трлн. юана (254 млрд. долара) след края на редовната търговия в петък. Това е с 3 млрд. юана под тази на най-голямата китайска банка. За периода акциите на ICBC са поскъпнали с 15%.
След края на редовната търговия книжата на Kweichow Moutai се разменят за 1471 юана (-1,9% в сесията), а тези на ICBC - за 5,5 юана (-0,2% в сесията).
Производителят на ликьор се смята за барометър на потребителските настроения, като бутилка маутай се продава на дребно за около 2500 юана. Намалението на цените на дребно през тази година – отражение на сподавеното икономическо възстановяване – разпали притесненията за маржовете на компанията. Лошото представяне на акциите е част и от по-широко отдръпване на инвеститорите от премиум марките, тъй като потребителите не са толкова склонни да харчат.
Цената на основния продукт на Moutai достигна рекордно дъно този месец, което може да е сигнал за по-дълго изчакване преди пълно възстановяване на китайските потребителски разходи, коментираха анализатори на Bloomberg Intelligence. Чужденците се отказват от акции на Moutai – притежаваните от тях количества намаляват до най-ниското си равнище от януари насам.
Moutai завзе позицията на компания с най-голяма пазарна капитализация през 2020 г. – отново от ICBC, надвивайки световния спад в търсенето на алкохол по време на коронавирусната пандемия и успя да поддържа растящи цените си на дребно.
Междувременно ICBC – чийто спад през 2020 г. бе предизвикан от възможността за по-тесни маржове на фона на намаляващите лихвени проценти в страната – сега се възползва от благоприятни за акционерите регулаторни политики.