fallback

Растящите маржове ще подкрепят щатския фондов пазар още дълго

Към цикличните и структурни причини за тях се прибавя и потенциалът на изкуствения интелект

15:22 | 16.06.24 г.
Автор - снимка
Създател

Много инвеститори се притесняват, че пазарът на акции в САЩ е скъп. Проблемът е, че тревогите за оценките взети сами по себе си са неинформативни. В крайна сметка това беше и преобладаващото настроение в началото на 2023 г., преди индексът S&P 500 да поскъпне с още близо 40 процента, пише за Financial Times Адъм Паркър, основател и главен изпълнителен директор на Trivariate Research.

Има сравнително голяма вероятност американският фондов пазар да остане скъп в исторически план години наред поради циклични и структурни фактори, както и заради потенциалното въздействие на изкуствения интелект върху корпоративните маржове. Инвеститорите може да продължат да го смятат за скъп още едно десетилетие.

Ключовото нещо, което трябва да се наблюдава, са брутните маржове - рентабилността на една компания, измерена с това, което остава след приспадане от приходите на себестойността на продадените стоки. Съществува силна връзка между брутните маржове и това, което смятаме за важен показател за оценка – съотношението на стойността на компанията (пазарна капитализация плюс нетен дълг) към очакваните продажби.

Колкото по-високо е нивото на брутния марж, толкова по-висока е стойността на предприятието спрямо продажбите, която множество инвеститори плащат за бизнеса.

Следователно нашият основен фокус е върху разбирането на това кои променливи могат да внесат волатилност в корпоративните маржове. Потенциално опасен подход към оценката на американските акции е да се приеме връщането на маржовете към средните нива в исторически план. Тази логика позволява да се вярва, че пазарът е надценен за продължителни периоди. Брутният марж на средната американска компания е във възходящ тренд от близо две десетилетия.

Първо, има някои важни циклични съображения. Ценообразуването на продуктите, разбира се, може да повлияе на брутните маржове. Ако компаниите могат да повишат цените на продуктите си без пропорционална загуба на търсене, това има много положително въздействие върху техните маржове при допълнителните приходи.

Напоследък видяхме някои знаци за намаление на цените в някои от големите търговци на дребно в САЩ, като Target (хранителния бизнес на Amazon) и Walmart. Но съвкупното ценообразуване е сравнително стабилно в много области на дискреционните потребителски стоки, здравеопазването, технологиите и индустрията.

Натискът върху разходите за служителите намалява, като много компании сочат, че производителността на труда компенсира инфлацията при заплатите. Разходите за компоненти като материали и логистика в много случаи са по-малко обременителни, отколкото преди година. Следователно виждаме анализатори да прогнозират повече циклично увеличение на маржовете от обикновено.

Близо три четвърти от топ 500-те акции в САЩ по капитализация ще увеличат маржовете си през следващите 12 месеца, според консенсусните прогнози на анализаторите, като размерът на компанията не е фактор. Макар че анализаторите често са лоши прогностици, нашето изследване показва, че те са прави в почти 75 процента от случаите по отношение на това дали маржовете са нагоре или надолу в абсолютно изражение. Като се има предвид, че инфлационните очаквания няма да се ускорят повторно, може да има известно краткосрочно циклично повишаване на маржовете.

Второ, има структурни причини, поради които историческите брутни маржове не са добър показател за текущото състояние на пазара на акции в САЩ. Днес има много повече софтуерни и биотехнологични компании, отколкото преди 25 години. Делът на листнатите компании с ниски или нулеви разходи за материални запаси се е покачил от 20 процента през 1999 г. до повече от 30 процента днес.

Съотношенията между капиталовите разходи и продажбите са намалели, тъй като има по-малко промишлени компании сред най-големите американски акции. В резултат съотношението на амортизацията към себестойността на продадените стоки е с 2,5 процентни пункта по-ниско от дългосрочната си средна стойност. По-ниските капиталови разходи са почти половината от причината брутните маржове днес са по-високи от дългосрочните си средни стойности. Ние изчисляваме, че компании, представляващи 36 процента от днешния пазар на акции в САЩ, имат над 60 процента брутен марж - най-високият дял в историята.

На трето място е настоящата реалност и бъдещата перспектива за разширяване на маржовете от изкуствения интелект (AI). Забелязахме, че много компании на растежа са питани за AI по време на техните пресконференции за оповестяване на финансовите резултати – което означава, че анализаторите смятат, че може да има някакво потенциално въздействие. Тези бизнеси вече показват по-голямо разширяване на маржовете от онези растежни компании, при които анализаторите не питат за AI. Виждаме наличието на много бизнеси, в сферата на здравните услуги, финансите и технологиите, където е възможен значителен ръст на приходите за няколко години без много допълнително наемане на персонал. Това може да означава, че маржовете при новите приходи са доста по-високи.

Изводът е ясен: пазарът на акции в САЩ ще се търгува при по-високи оценъчни коефициенти за дълго време, защото маржовете в бъдеще ще бъдат по-високи, отколкото в миналото, завършва Паркър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:22 | 16.06.24 г.
fallback
Още от Пазари виж още