Първичното публично предлагане (IPO) на Wayster Holding, осъществено във вторник, ще бъде най-голямото от американска компания тази година, ако бъде оценено на върха на ценовия си диапазон, привличайки 1,04 млрд. долара.
Когато става въпрос за всички IPO-та, осъществени на американски борси тази година, то обаче дори няма да се нареди в топ три, пише Bloomberg.
Най-големите листвания досега са на компании, установени извън САЩ: Viking Holdings от Бермуда, Amer Sport от Финландия и казахстанската Kaspi.KZ. Неамерикански компании формират 39% от общата сума от 17,2 млрд. долара, привлечена чрез IPO-та на американски борси от началото на годината, показват данни на Bloomberg. Това е най-големият дял по обем от над десетилетие.
Световните компании, избиращи да листнат акциите си в САЩ вместо в собствените си страни, предизвикаха сериозно кършене на ръце у дома, например когато британската Arm Holdings избра Ню Йорк миналата година вместо Лондон за IPO-то си за 5,2 млрд. долара. Американските борси казват, че решението за това къде компаниите да осъществят предлаганията си се свежда просто до това къде ще получат най-много за акциите си.
Листнатите в САЩ компании имат най-високите оценки в света, показва статия на главния икономист на Nasdaq Фил Макинтош от април. Пазарните оценки в САЩ към онзи момент са средно в отношение цена-бъдеща печалба от 20,6 пъти спрямо 12,8 пъти в Европа и 12,6 пъти в Азиатско-Тихоокеанския регион, без Япония, показва статията на Макинтош.
И ако това не е достатъчно, американският пазар привлича емитенти, търсещи по-специализирано познание за компаниите.
„Европейските портфолио мениджъри обикновено са насочени по-общо, докато в САЩ по-скоро имате голям брой инвеститори, характерни за сектора“, казва Майкъл Харис, глобален ръководител на капиталовите пазари в New York Stock Exchange.
Разликата в оценката за емитентите е особено изразена в определени сектори като енергетика и суровини, което може да е в резултат от подхода на различните региони към ESG, посочва Карън Сноу, глобален ръководител по листванията в Nasdaq.
Компаниите „чувстват, че европейските инвеститори просто са по-ограничени по отношение на типа бизнес, в който са готови да инвестират в този момент“, казва тя.
Сноу очаква по-голямата част от международните емитенти да продължат да идват от Европа и Азия, които формират 61% от парите, събрани от глобалните компании, листвани в САЩ досега тази година.
Един такъв потенциален емитент е шведската финтех компания Klarna Bank, чийто главен изпълнителен директор Себастиан Семятковски каза по-рано този месец, че стартъпът се готви за IPO, което може да оцени компанията на цели 20 млрд. долара, и клони към дебют в Ню Йорк. Други международни фирми, които листват акциите си в САЩ, включват мексиканската авиокомпания Grupo Aeromexico и индийският производител на алуминий Novelis, който води началото си от отделяне от канадска компания и е установен в страната.
„Това е наистина добър микс от всички различни сектори, което според мен вероятно е една от най-вълнуващите страни“, каза Сноу.