fallback

„Адаптирай се или умри“: Най-младите променят из основи търговията с акции

Меме акциите се превръщат в символа на новото поколение инвеститори

14:07 | 20.05.24 г.
Автор - снимка
Създател

След дълъг период на затишие всичко, което беше необходимо, за да подпали отново меме пламъка, беше загадъчна публикация миналата седмица на Roaring Kitty, на която е нарисуван мъж, наведен напред на стол. Roaring Kitty е прозвището на Кийт Гил, който стана известен през 2021 г., след като успя да обедини трейдърите в Reddit около акциите на GameStop Corp. Той е символът на Поколението Т (има се предвид най-младите инвеститори, които тепърва са достигнали възраст за инвестиции, бел. ред.), нова кохорта от по-млади трейдъри със значително различен подход към инвестирането, отколкото по-възрастните им колеги, пише в материал за Bloomberg колумнистът Маркъс Ашуърт. 

Това, че цената на акциите на GameStop вече е изтрила целия си 100-процентов ръст от вторник, не е от значение; волатилността и вълнението, което тя носи, се превърнаха в характеристика на пазара след пандемията. Независимо от изоставащите регулаторни опити за ограничаване на спекулациите, пламът зад бурните колебания през последните години при криптовалутите и произволно избраните микроакции – които често имат значителни къси позиции, а това ги прави уязвими – не може да бъде пренебрегнат. Бумът на спортните залагания в САЩ, заедно със залагането на спредове и търговията с договори за разлика във Великобритания, са характеристики на новия свят на финансите.

Ръстът в търговията от отегчени инвеститори на дребно, работещи от вкъщи по време на пандемичните блокади, може и да е предизвикал струпване към меме акции и криптовалути, но е придружен и от ключова промяна в стила на търговията с лични портфейли. Безумната волатилност има обратен ефект върху Поколението Z (родените от средата на 90-те до началото на второто десетилетие на века, бел. ред.) и милениълите (родените от средата на 80-те до средата на 90-те, бел. ред.), насърчавайки ги да поемат по-големи рискове, вместо да бягат от ценови колебания като техните родители.

По-младите предпочитат по-активната търговия в по-малки размери и с по-широк набор от продукти. Цената на биткойна, която се увеличи повече от два пъти от октомври насам, е просто последното нещо, което стимулира по-младите инвеститори. Крачка назад, бумъри (родените от средата на 40-те до средата на 60-те, бел. ред.): поколението Т ще прави нещата по своя си начин.

Въпреки че трябва да призная, че понякога съм ужасен, казва Ашуърт, някои от тези неща са добри новини, тъй като едно ново поколение инвестира с поглед към бъдещето си, вместо просто да харчи. Проучване на Bayes Business School от 2022 г. показва, че превръщането на дългосрочното инвестиране в игра има благоприятен ефект, а заимстването на техники от видеоигри може потенциално да научи младите на здравословни финансови навици. Както посочва Мерин Съмърсет Уеб, също автор в Bloomberg Opinion, може би традиционните мениджъри на активи могат да научат едно-две неща от т. нар. поколение T.

Брокерската фирма Charles Schwab публикува доклад миналата седмица за пазара на онлайн търговия във Великобритания, според който той все повече наподобява този в САЩ. Поколението Z и милениълите следват стратегии, наподобяващи тези на трейдърите, отвъд просто „купи и задръж“, предпочитана от поколението X или бумърите.

По-младите инвеститори са по-отворени да инвестират във фючърси и в дялове от акции, показва изследването, и са с 50% по-активни от по-възрастните си колеги, като близо 60% правят корекции по портфолиото си месечно. Въпреки това търговията във Великобритания е сравнително по-малко изпипана, като по-малко инвеститори допират до по-сложната търговия с деривати, наблюдавана широко в САЩ, особено при опциите, изтичащи на същия ден. Едно интригуващо развитие е в „копиращата“ търговия – стил, при който последователи имитират портфейли на определени „лидери“ и проследяват представянето чрез класация.

Представете си, че първият телефон, до който се докосвате, е 5G смартфон; бихте предположили, че всички телефони имат подобни възможности. По същия начин, ако първата ви „инвестиция“ е била частичен дял в биткойни или поскъпващите акции на т. нар. Magnificent Seven (големите седем технологични компании, бел. ред.), вашето мислене непременно ще бъде повлияно. И също така вашият свръхевтин доставчик на 24/7 онлайн услуги за търговия също предлага деривати, ливъридж и набор от техники за търговия, които не включват класически анализ на стойността – това наистина е различен свят от този на 93-годишния Уорън Бъфет.

Но има и обратна страна на това младежко експериментиране. Вместо да се прилагат филтри за стойност, има много по-голяма вероятност инвеститорите да се придържат просто към това, което е актуално в социалните мрежи. Но това не означава, че ще останете на родна почва; младите трейдъри се чувстват комфортно да търгуват с американски технологични или меме акции независимо от валутата или часовата зона.

Изследователската консултантска компания Investment Trends подчертава, че новите, по-млади инвеститори имат коренно различни нужди след пандемията. Има почти удвояване на отварянията на онлайн акаунти от 2020 г. насам; много от които все още са активни, въпреки че темпът на ръст е намалял. Инвестирането на дребно е огромен пазар с инвестирани над 20 трлн. долара и над 100 млн. акаунта в световен мащаб. Но това е онлайн бизнесът, където се случват най-големите промени, с повече от 11 млн. базирани в САЩ сметки, търгуващи онлайн поне веднъж годишно.

Картината е същата и в Европа, като Великобритания и Германия са най-активните онлайн пазари. Причина номер едно, цитирана в проучването на Investment Trends за откриване на онлайн сметка, е възможността да се спекулира с малки суми пари. Причина две и четири са по-познати: управление на пенсионни спестявания и намиране на по-висока възвръщаемост, отколкото от парични спестявания. Но причини три и пет се движат от поколението T – желанието за усвояване на нови умения и наличието на търговия без комисионни.

Roaring Kitty тепърва ще нададе последния си рев. Новата епоха на инвестиране беше ускорена от пандемията и социалните медии и вероятно ще бъде допълнително подкрепена от изкуствения интелект. „Адаптирай се или умри“ може да се окаже добра максима както за мениджърите на дългосрочни фондове, така и за по-старите поколения инвеститори.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:24 | 20.05.24 г.
fallback
Още от Пазари виж още