Скокът в цената на кафето по света несъмнено ще достигне и до крайните потребители. Това каза анализаторът на международните пазари Димитър Георгиев пред Bulgaria ON AIR. Въпрос на много малко време е цената на кафето в заведенията и магазините да се качи, защото видяхме невероятно силен ръст, особено през април, както при по-евтиния сорт робуста, така и при арабика, каза той.
Георгиев обясни повишената цена на сорта робуста с рекордните жеги във Виетнам, довели до спад на производството и износа на кафе. Анализаторът припомни, че Виетнам е най-големият производител на робуста в света.
Има значителен дефицит на кафе – както на робуста, така и на арабика, каза още той.
„Този дефицит може да бъде компенсиран с повишаване на цената - нещо, което видяхме. Кафето поскъпна с 200% от началото на годината“, каза Георгиев.
Той отбеляза, че България не е голям консуматор на кафе – у нас се консумират около 2 млрд. чаши на година.
Според него поскъпването на кафето за крайните потребители няма да е толкова голямо, колкото на първичната суровина, защото винаги има запаси, като същевременно потреблението намалява заради по-високата цена. Той обаче очаква поскъпване с двуцифрен процент за година, в оптимистичния случай – с 10-15%.
Анализаторът отчете, че потребителите в България все повече консумират сорт арабика, който е по-скъп и с по-високо качество.
През последните години „с рязкото и трайно забогатяване на населението“ се наблюдава ясна тенденция на изместване от евтини разтворими кафета и сорт робуста към по-висок клас, каза Георгиев.
Цената при арабиката достига двегодишен връх, но там поскъпването е по-малко, отколкото при робустата, защото Бразилия, въпреки климатичните проблеми, успява да навакса с производството, обясни Георгиев.
Той отбеляза, че при какаото ситуацията е близка до тази с кафето – невиждани ръстове на цената, особено през април. Там също има 200% ръст в рамките на няколко месеца заради климатичните проблеми.
В България се консумират средно около 1,5 кг какао на човек годишно, каза той.
Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.