Всеки траен бичи пазар се нуждае от положителни тласъци, които да го поддържат, а следващият месец се очертава като пълна пустиня откъм добри новини.
Първо, вижте прогнозите от света на паричната политика. Пониженията на лихвените проценти, които се струваха неминуеми допреди няколко месеца, изглежда ще бъдат забавени, може би до средата на лятото. И макар да съм признат оптимист по отношение на инфлацията в средносрочен план, пазарът току-що смели две последователни публикации на данни за потребителските цени, където основната месечна инфлация бе над прогнозите, пише в анализ за Bloomberg колумнистът Джонатан Левин.
Няма много причини председателят на Фед Джером Пауъл да насърчи приказките за незабавно облекчение на паричната политика, когато ръководството на регулатора се срещне по-късно този месец. А думите му карат някои трейдъри да залагат на дори още по-късно първо намаление на лихвите. Трети удар на инфлационния фронт също така би тласнал пазарния наратив в още по-ястребова (има се предвид по-строга парична политика, по-смекчената се нарича „гълъбова“, бел. ред.) посока: някои трейдъри дори биха се отказали от залозите за понижение през 2024 г. изобщо, а предупрежденията за нови ръстове ще се размножат във финансовите медии.
След това имаме и прогнозите за резултатите на компаниите. Суперзвездите на изкуствения интелект (AI) Nvidia и Microsoft очевидно имат инерцията на своя страна, но инвеститорите ще трябва да чакат до следващите тримесечни резултати в края на април и през май за нова порция гориво за техните мечти и надежди. Разбира се, инвеститорите ще могат да чуят главния изпълнителен директор Дженсън Хуан на годишната конференция за AI на Nvidia, започваща на 18 март. Но историята показва, че събитието рядко е катализатор от магнитуда на тримесечните отчети.
Медианната едномесечна възвръщаемост на книжата в началото на конференцията е около 2,8%, което е под нормалното за ценната книга, която иначе отчита 3,3% на месец от 2009 г. насам.
Ами какво да кажем за тези приповдигнати американски потребители, които подкрепят акции от тези на Amazon.com до Abercrombie & Fitch? Те още са тук, но изглежда харчат с по-малък устрем. Доклад от четвъртък показа, че продажбите на дребно в САЩ по същество са без промяна през февруари, след като спаднаха през януари, на база на т. нар. контролна група (в която се изключват хранителни услуги, автомобилни дилъри, магазини за строителни материали и бензиностанции). Икономиката на услугите може и да се представя до известна степен по-добре, но като цяло потреблението през следващите няколко месеца ще се усеща като отслабващ попътен вятър.
Нищо от казаното дотук не e от типа „ликвидирайте портфолиото си с акции, купете си държавни ценни книжа и се скрийте в някой подземен бункер“. Но се случва на фона на завишено съотношение пазарна стойност-печалба, спрямо което мога да съм спокоен само до едно време, пише Левин.
Пазарните оценки сега са много над предпандемичните стандарти и се приближават до нивата, които преобладаваха през 2021 г. Част от това е рационално отражение на индекс, в който има по-голяма тежест бързорастящият технологичен сегмент, както и акциите на комуникационните услуги с по-малка финансова тежест и висока възвръщаемост по собствения капитал (авторът има предвид широкият пазарен измерител S&P 500, бел. ред.). Но както и да въртя данните днес, не мога повече да отричам, че американските акции с големи пазарни капитализации изглеждат надценени. Не надценени като за балон, но все пак нуждаещи се от ново вдъхновение.
Макар индексът да е нагоре с 1,1% през март, се усеща по някакъв начин, че дългоочакваният пазарен спад вече е тук. Компаниите в сегмента на есенциалните потребителски стоки (+1,4%) изпреварват тези на неесенциалните (-2,3%); златото е сред най-добре представящите се суровини, а Великолепната седморка се превърна във Великолепната Nvidia, Хаосът Tesla – и други пет акции със средно представяне.
Настоящата ситуация се усеща малко като 2018 г. Тогава, както и сега, пазарът изпращаше великолепна година. Лихвените проценти останаха по-високи за по-дълго време, отколкото пазарите са се надявали или очаквали. А непредсказуемият Доналд Тръмп сееше политика на волатилност в социалните мрежи (тогава като водеше много публична търговска война с Китай). Това ни доведе до пазарния спад от 19,7%, продължил до декември 2018 г. Не казвам, че следващият пазарен спад ще е толкова лош, има много причини да остана оптимист в средносрочен план, посочва Левин. Но пазарите не могат да вървят нагоре нестихващо и завинаги.