Около половината европейски компании не отговориха на очакванията за печалбата в последния сезон на отчетите въпреки вече ниските оценки, казват анализатори за CNBC, които прогнозират, че регионът ще продължи да изпитва трудности на фона на високите лихви.
Към 29 февруари от 313 компании, представили отчетите си, 50,2% задминават прогнозите, показва анализ на CNBC на данни на FactSet. Това е най-ниският подобен дял, а оттам и най-лошият сезон на отчетите, от първото тримесечие на 2020 г., когато пандемията удари за пръв път европейските компании.
Секторна разбивка показва, че суровините, потребителските стоки и здравеопазването са сред най-лошо представилите се сектори за последните три месеца на 2023 г. От друга страна, технологичните компании и тези за комунални услуги са секторите с най-висок дял на отчети, задминали очакванията, показват данните на FactSet.
Едуард Станфърд, ръководител на борсовата стратегия за Европа в HSBC, казва за CNBC, че „не сме виждали толкова ниско ниво на надхвърлящи очакванията отчети от дълго време“. Той добавя, че разочарованието е „доста широко базирано“.
Заместник-директорът по стратегията по икономически въпроси и кръстосани активи в Kepler Cheubreux Филипе Ферейра казва, че има няколко причини за тези разочароващи данни. „По-слаба макросреда в Европа, с ръст на БВП близо до 0% за третото и четвъртото тримесечие, значителна експозиция към Китай на някои компании, което е препятствие за L’Oreal например“, казва той. Китай в момента преминава през дефлация и мудно потребителско търсене.
Данни на Евростат показват, че европейската икономика се е свила с 0,1% през третото тримесечие. През четвъртото тримесечие ръстът на БВП достига 0,1%, с което се избягва техническа рецесия, дефинирана като две последователни тримесечия на спад.
Европейската икономика е изправена пред редица предизвикателства, включително вторични шокове от инвазията на Русия в Украйна. Тя предизвика енергийна криза в региона и доведе до рекордно висока инфлация. Така съюзът в момента се бори с рекордни лихви от Европейската централна банка, които правят по-скъпо за компаниите да получават нови финанси.
Обратни изкупувания
Шарън Бел, старши европейски стратег в Goldman Sachs, казва за CNBC, че забелязва нова тенденция у европейските корпорации по време на този сезон на отчетите.
„Това, което виждате, са много компании, обявяващи обратни изкупувания“, казва тя. „Това е наистина огромно [развитие], никога не сме виждали това преди 20-30 години. Европейските компании плащат дивиденти, не правят обратни изкупувания“, казва тя.
Shell, Deutsche Bank, Novo Nordisk, UBS и UniCredit са сред европейските компании, обявили планове за обратни изкупувания през 2024 г.
Бел от Goldman посочва няколко причини за тенденцията, казвайки, че „печалбата през последните няколко години е сравнително добра, имат добри счетоводни баланси“, а освен това „няма много купувачи на европейски акции“.
Гледайки напред към следващия сезон на отчетите обаче, стратезите са песимистично настроени, че нещата ще се обърнат.
„Вярваме, че европейският сезон на отчетите може да остане под натиск по същите причини, а именно забавяне на растежа и липса на подкрепа от паричната политика на фона на слабо местно потребителско търсене“, казва Ферейра.
„Въпреки това очакваме значително разминаване между онези компании, изложени на клиенти в САЩ или на бързо развиващи се нововъзникващи пазари, и тези, чиито приходи са по-малко диверсифицирани географски“, добавя той.