Разходите за маркетинг и за доставчици на игри оказват най-силен натиск върху финансовия резултат на „Телематик Интерактив България“ – хазартната компания зад бранда PalmsBet, към края на 2023 г.
Индивидуалната печалба на дружеството намалява през четвъртото тримесечие на годишна база, макар че приходите нарастват благодарение на ръста на броя на активните клиенти и средния разход на клиент.
Казино сегментът остава основен двигател на увеличението на приходите. При приходите от спортни залагания има спад, от една страна, заради смяната на платформата, която използва дружеството, и – от друга, заради световното първенство по футбол, което се проведе през декември 2022 г.
За тази година дружеството планира да внедри изкуствен интелект, за да повиши ефективността си, да пусне стрийминг на игри на живо от студио, както и да започне дейност в Северна Македония, където вече получи лиценз, коментира изпълнителният му директор Лъчезар Петров на уебинар за инвеститори, на който представи резултатите на компанията.
Приходи за 2023 г.
Дружеството реализира 113 млн. лева на индивидуална основа през миналата година при 70,1 млн. лева година по-рано, като ръстът достига 16%. Основната част от постъпленията – 94%, се генерират от слот игри, като ръстът в този сегмент е почти 20% до 106,4 млн. лева за отчетния период от 88,8 млн. лева година по-рано.
Приходите от спортни залагания са 5,8% от общите приходи на дружеството за миналата година, като спадат с малко над 23% до почти 6,6 млн. лева от 8,6 млн. лева през 2022 г.
Средномесечно активните клиенти през 2023 г. се увеличават с 6,5% в сравнение с 2022 г. до 88 662 души, а средният приход от клиент – с почти 9% до 106 лева. Коефициентът на отпадане се задържа на 4% средномесечно.
През последното тримесечие на миналата година е отчетен по-силен спад на активните клиенти – до 84 321 души от 97 661 души през последното тримесечие на 2022 г., заради прекратяването на кампания за привличане на играчи, проведена през 2022 и 2023 г. Кампанията е прекратена в средата на миналата година, заради което са отпаднали клиенти, участвали предимно в бонус игри и генериращи малки приходи. Заради това средният разход на клиент за периода октомври-декември 2023 г. нараства до 121 лева в сравнение с 93 лева година по-рано, или с 30%.
Разходи и печалба през 2023 г.
Разходите на „Телематик Интерактив България“ през 2023 г. нарастват с 24% на годишна база до близо 90,9 млн. лева при 73,4 млн. лева през 2022 г. Най-голям дял в отчетените от дружеството разходи заемат разходите за доставчици на игри, реклама, платежни услуги и данък по Закона за хазарта.
Компанията разпространява игри на външни доставчици, с които има сключени договори на базата на споделяне на приходите, т.е. изплаща процент от приходите, които игрите генерират, на съответните доставчици. Заради ръста на приходите от тези игри разходите за доставчиците им през миналата година се увеличават с над 28% до 21,8 млн. лева при 17 млн. лева за предходната година.
Разходите за реклама и маркетинг за отчетния период се увеличават с над 33% до 21,4 млн. лева в сравнение с 16 млн. лева през 2022 г.
Държавната такса за поддържане на лиценза за хазартен оператор възлиза на 22,8 млн. лева при 19,6 млн. лева година по-рано, като нараства с над 16% за една година.
Силен ръст има и при разходите за възнаграждения на персонала – 22% до 7 млн. лева от 5,7 млн. лева година по-рано. В голяма степен този ръст се дължи и на назначаването на персонал в Перу във връзка със започването на дейност в страната.
Дружеството приключва последното тримесечие на 2023 г. с печалба в размер на 21,3 млн. лева при 22,6 млн. лева година по-рано, или се отчита спад от 6% на годишна база.
Операции в Северна Македония
Лъчезар Петров от компанията припомни, че тя е основала с местен партньор дружество в Северна Македония, като партньорите имат равни дялове. Държавата притежава 51% от компанията.
Предстои тази година да започне дейност в страната, както и да бъде получен нов лиценз за операциите в Перу и стартиране на излъчване на игри на живо от специално стрийминг студио.
През тази година по-интензивно ще се внедрява изкуствен интелект в дейността на компанията, допълни Петров. Технологията ще помага за подобряване на потребителското изживяване и ще се въведе в ежедневната работа на служителите, за да подобри ефективността, поясни той.
Изпълнителният директор не даде конкретни отговори на въпроси от страна на инвеститори за евентуално редовно изплащане на двукратни дивиденти и обратно изкупуване.
В последната година акциите на „Телематик Интерактив България“ поевтиняват с 3,4%, а пазарната капитализация достига близо 177,6 млн. лева.
Свързани компании: