Производителят на пилешко месо „Градус“ АД увеличава продажбите през третото тримесечие в сравнение с предходните тримесечия, с което стопява разликата между продажбите за деветмесечието на тази и предходната година.
Печалбата на дружеството към края на септември обаче е над три пъти по-малка в сравнение с печалбата към края на септември 2022 г., вижда се от консолидирания отчет на дружеството, публикуван чрез сайта x3news.com.
Най-силно на общите продажби продължава да тежи намалението на продажбите на разплодни яйца в трети страни, които – според междинния отчет на дружеството, са икономически неефективни. Понижение има и при продажбите на разплодни яйца на вътрешния пазар, както и на месо и месни продукти.
Компанията обаче е увеличила почти седемкратно продажбите на зърно, което компенсира част от общото изоставане и спада в другите сегменти.
Приходи на групата за отчетния период
Продажбите на „Градус“ към края на септември възлизат на малко над 111 млн. лева в сравнение с над 119 млн. лева към края на септември 2022 г. Увеличението достига почти 7% на годишна база.
Само за третото тримесечие продажбите са за над 41,5 млн. лева при близо 37,8 млн. лева за второто тримесечие, 31,7 млн. лева за първото тримесечие и 41 млн. лева за третото тримесечие на 2022 г. Увеличението в сравнение с второто тримесечие достига почти 10%, а на годишна база е малко над 1%.
Продажбите на вътрешния пазар са за 71 млн. лева за деветмесечието при над 74,1 млн. лева за деветмесечието на 2022 г., като намаляват с 4%. Продажбите за вътрешния пазар формират две трети (66%) от общите приходи на дружеството.
Продажбите на Европа, които са малко над една четвърт от общите продажби (26%), нарастват с 27% за една година до над 27,5 млн. лева за деветмесечието от 21,6 млн. лева за деветмесечието на 2022 г.
Продажбите за трети страни се свиват с 58% до малко над 9 млн. лева от над 21,6 млн. лева година по-рано, като формират 8% от общите приходи.
По сегменти най-голям дял от приходите са от продажби на месо и месни продукти – 59%, които се понижават с 5% към края на септември до почти 63,6 млн. лева от 66,7 млн. лева година по-рано. Спадът се определя от вътрешния пазар, докато продажбите за Европа и трети страни се увеличават, но заемат малък дял от приходите от продажби на месо и месни продукти.
Следват разплодните яйца с 36% дял, като приходите намаляват с 21% до 38,3 млн. лева от 48,65 млн. лева. Зърната и компонентите са с 4% дял от общите приходи, като постъпленията от продажби на зърно нарастват с 346% за една година до почти 4,6 млн. лева от 1 млн. лева година по-рано.
Разходи на групата и печалба
Общите разходи на „Градус“ за деветмесечието достигат 111,5 млн. лева при 117,7 млн. лева година по-рано, като намаляват с малко над 5% на годишна база.
Намалението идва най-вече от разходите за материали, които се свиват с 13% до 76,3 млн. лева от 88,1 млн. лева година по-рано.
Намаляват и обезценките – с над 12%, но все още са значителни по размер: за 7,6 млн. лева от 8,7 млн. лева година по-рано.
Разходите за персонал обаче нарастват с 11,5% до над 26,4 млн. лева от 23,7 млн. лева година по-рано. При амортизациите има ръст от 3% до 5,4 млн. лева от 5,3 млн. лева.
„Градус“ приключва деветмесечието с над 7,4 млн. лева печалба при почти 23,1 млн. лева за деветмесечието на 2022 г.
Инвестиция в месопреработката
Компанията обяви, че дъщерното ѝ дружество „Градус-1“ ЕООД е закупило технологично оборудване за нуждите на производството в птицекланица и месопреработвателно предприятие.
Инвестицията включва етикетиращи машини, оборудвани с автоматични системи за претегляне, специализирани транспортни средства с автоматична системи за нискотемпературно съхранение, нови хладилни компресори, посочват от дружеството в отделно съобщение.
Инвестицията е в размер на почти 1,9 млн. лева. Част от нея ще се финансира със средства от Програмата за развитие на селските райони, уточняват от компанията.
В последната година акциите на "Градус" поскъпват с над 4%, а пазарната капитализация достига повече от 341 млн. лева.
Свързани компании: