Куриерската компания „Спиди“ АД свива печалбата за деветмесечието въпреки ръста на приходите. Това се вижда от индивидуалния отчет на дружеството, публикуван чрез сайта x3news.com.
Продажбите на компанията за периода януари-септември са за над 219 млн. лева при 184,1 млн. лева година по-рано, като се увеличават с 19% за една година.
Само за третото тримесечие продажбите са за 76,7 млн. лева при 74,3 млн. лева за второто тримесечие и 65,5 млн. лева за третото тримесечие на 2022 г. На тримесечна база се отчита малко над 3% ръст, а на годишна – 17%.
Доставките в страната като двигател на постъпленията
Нарастването се дължи на доставките в страната, като от началото на годината с равен принос са както онлайн търговията, така и бизнес сегмента, посочват от компанията в междинния си доклад.
Положителен ефект върху приходите има вливането на „Геопост България“ и „Рапидо Експрес енд Лоджистик“, чийто приходи се отчитат в „Спиди“ АД от датата на вливането - 23.05.2023 г.
Реализираният ръст при международните доставки от 27,5% на годишна база за деветмесечието се дължи на вливането на „Геопост България“, което изцяло обслужваше международните доставки от/до Гърция. Извън „Геопост България“ международните доставки отчитат спад поради понижаващото се потребление в останалата част от Европа и военния конфликт в Украйна, който се отрази задържащо върху доставките в държавите от Централна и Източна Европа.
Броят превозени пратки от началото на годината е 36 млн. броя, с 18,1% над предходната година. Това е под общото нарастване на приходите поради увеличаването на цената на услугата спрямо миналата година и растящия дял на пратките от/до Румъния и Гърция.
Разходи и печалба на компанията
Общите разходи на „Спиди“ достигат почти 193,1 млн. лева към края на септември в сравнение със 163,4 млн. лева към края на септември 2022 г.
Основните разходи са за подизпълнители и възнаграждения – те формират 80% от оперативните разходи. Техният размер до голяма степен е обвързан с броя обработени пратки.
В края на третото тримесечие разходите за подизпълнители са в размер на 94 млн. лева при 78,3 млн. лева за същия период на миналата година, като нарастват с близо 20%.
Разходите за възнаграждения нарастват относително съразмерно с увеличението на приходите и броя на пратките – с 22,3% до 33,8 млн. лева при 27,6 млн. лева година по-рано.
Разходите за материали на компанията се увеличават с 6% до 9,2 млн. лева за отчетния период от 8,7 млн. лева година по-рано.
Увеличават се и разходите за лихви до 1,4 млн. лева от 949 хил. лева, или с близо 47%.
Дружеството реализира нетна печалба в размер на 23,46 млн. лева за деветмесечието при над 31,4 млн. лева година по-рано, като намалението за една година е от почти 25%.
В последната година акциите на „Спиди“ поскъпват с над 30%, а пазарната капитализация надвишава 715,2 млн. лева.
Свързани компании: