fallback

Износът е основен двигател на ръста на продажбите на „Софарма“ за деветмесечието

Най-силен ръст на продажбите има на пазарите в Азербайджан, Молдова, Грузия, Русия, посочва дружеството в индивидуалния си отчет за периода

14:19 | 31.10.23 г.

Износът е основен двигател на ръста на продажбите на „Софарма“ АД за деветмесечието, вижда се от индивидуалния отчет на дружеството, публикуван чрез Бюлетин Investor.

Продажбите за периода януари-септември са в размер на над 208,8 млн. лева в сравнение с 167,15 млн. лева за януари-септември 2022 г., като нарастват с 25% на годишна база.

От общите приходи от продажби приходите от договори с клиенти за продажби на произведени лекарствени средства за отчетния период са за 187,2 млн. лева в сравнение със 160,3 млн. лева година по-рано, или с почти 17% повече. От тях над 117,5 млн. лева са от износ, а почти 69,7 млн. лева – от продажби на вътрешния пазар. Увеличението на годишна база на износа достига приблизително 25%, а на вътрешния пазар – с малко над 5%.

Продажби и пазари

Приходите от продажби за деветмесечието на 2023 г. за европейските страни се увеличават със 17,5 млн. лева, или 22,2%, в сравнение с деветмесечието на 2022 г. С най-голям дял са продажбите в Русия, като за текущия период те нарастват с 39,5%.

Ръст се регистрира и в другите традиционни пазари – в Беларус с 3,6%, в Молдова със 72,8%, в Сърбия с 14,1%, в Полша с 6,4%. Спад се регистрира на продажбите в Украйна - с 11,9%, и в Латвия - с 21%.

Продажбите на „Софарма“ на вътрешния пазар нарастват с 3,5 млн лева. Според данни на IQVIA към края на деветмесечието на 2023 г. дружеството заема малко над 2% пазарен дял в България, като заема 15-та позиция. Лидер е Nоvartis с 6,47%, следвано от Roche с 5,47% и Merck Sharp & Dohme с 4,6%.

Приходите от други пазари се увеличават с 5,9 млн. лева, или 38,9%, спрямо деветмесечието на 2022 г. в резултат на ръста на продадената продукция в страните от Кавказкия регион (Грузия с ръст 52,6% и Азербайджан с ръст 114,8%). В Узбекистан се отчита ръст от 14%, а Виетнам - от 114,6%. В Казахстан продажбите намаляват с 20,1%, а в Армения спадът е от 4,1%.

Само за третото тримесечие продажбите на фармацевтичната компания на индивидуална база са за близо 72 млн. лева при над 70,5 млн. лева за второто тримесечие и над 53,9 млн. лева за третото тримесечие на 2022 г. Увеличението в сравнение с второто тримесечие е от 2%, а на годишна база достига 33,5%.

Разходи и печалба

„Софарма“ АД увеличава разходите до почти 171,4 млн. лева към края на септември в сравнение със 145,3 млн. лева година по-рано, или с 18%. Увеличение има при разходите за материали заради основни, лабораторни и технически материали до почти 64 млн. лева в сравнение с над 59,6 млн. лева година по-рано (малко над 7% повече).

Разходите за персонал достигат малко над 49 млн. лева за деветмесечието при 39,6 млн. лева година по-рано, или се увеличават с близо 24% на годишна база.

Другите разходи за дейността намаляват в резултат на нетното изменение на начислените (възстановени) обезценки в рамер на 13,8 млн. лева, посочват от компанията.

Има по-съществен ръст на разходите за лихви за отчетния период – до почти 1,3 млн. лева в сравнение с 426 хил. лева година по-рано. Увеличението е тройно.

„Софарма“ реализира индивидуална нетна печалба в размер на над 38,4 млн. лева към края на септември в сравнение с 23,75 млн. лева към края на септември 2022 г., или с 62% повече на годишна база.

В последната година акциите на фармацевтичната компания поскъпват с близо 80%, а пазарната капитализация е в размер на 1,239 млрд. лева.

Свързани компании:

Софарма АД(SFA)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:19 | 31.10.23 г.
fallback
Още от Пазари виж още