Енергийните компании, хедж фондовете и търговците на стоки засилват използването на финансови продукти, които им позволяват да залагат на времето, за да се защитят или да спечелят от все по-екстремния глобален климат.
На Чикагската стокова борса интересът към метеорологичните фючърси и опции е 4 пъти по-висок през периода януари-септември в сравнение с януари-септември 2022 г. и 12 пъти по-висок в сравнение с 2019 г., пише Ройтерс.
Обемът на търговия също се е учетворил за една година.
Дериватите, свързани с времето, се зараждат в края на 90-те години на ХХ век. Задвижван отчасти от американската енергийна компания Enron, пазарът се разшири и привлече спекуланти, които търсеха активи, отделени от по-широките финансови пазари.
По времето на финансовата криза от 2007-2008 г. този пазар се сви, подобно и на други пазари.
Този път играчите на пазара се надяват растежът му да бъде по-устойчив, тъй като изменението на климата и опасенията относно енергийните доставки тласкат много компании към използването на такива деривати с цел защита.
„Има общо убеждение, че екстремните (метеорологични) събития ще стават все по-често срещани и по-екстремни“, казва Питър Кийви, глобален ръководител енергийни и екологични продукти в CME Group. „Това е основен двигател на пазара“, допълва той.
Изменението на климата и метеорологичният феномен Ел Ниньо доведоха до най-горещото лято в северното полукълбо, регистрирано някога, според Службата на Европейския съюз по изменение на климата. Екстремните метеорологични условия са постоянни явления тази година, като причиниха опустошителни наводнения и горски пожари по целия свят.
Метеорологичните деривати позволяват на купувачите да се предпазят от риска времето да навреди на бизнеса им. За разлика от застраховането, където компаниите трябва да докажат, че са претърпели загуба, дериватите се отплащат въз основа на индекси за проследяване на температури, валежи и др. показатели.
Типична трансакция е например енергийна компания да закупи температурно индексиран договор, за да се предпази от риска времето да е топло през зимния отоплителен сезон, тъй като това означава, че дружеството ще продава по-малко газ. Ако е по-горещо от средното през периода, стойността на договора ще се повиши и ще генерира изплащане при уреждането му.
Операторите на ски курорти могат да се предпазят от риска да не вали достатъчно сняг или организаторите на музикални фестивали – от валежи. Обикновено от другата страна на търговията стоят големи презастрахователни компании или големи хедж фондове като Citadel на американския милиардер инвеститор Кенет Грифин.
„Ако нещо може да се измери и може да се заложи на него, ние по същество можем да имаме продукт за вас“, коментира Ник Ернст, ветеран от индустрията, който е нает от BGC Group през юли да стартира бюро за метеорологични деривати. Според него войната в Украйна и последвалата енергийна криза, както и американските и европейските разпоредби, според които компаниите трябва да внимават за изменението на климата в експозициите си, също предизвикват интерес.
Матю Хънт, ръководител на енергийния отдел на британската компания за възобновяема енергия Statkraft, посочва, че войната в Украйна подчертава колко крехки могат да бъдат енергийните доставки. Той казва, че използва "наистина полезните" деривати, за да се предпази от риска в мрежата да не постъпи достатъчно вятърна енергия.
Пазарът обаче, въпреки повишената активност, остава малък в сравнение с пазара на деривати, свързани със суровините например. „Екстремните метеорологични явления обикновено създават добър маркетинг за метеорологичните фючърси“, коментира Самюъл Рандълс, професор в University College London, който се фокусира върху времето и климата. Той допълва, че те имат ограничена употреба в защитата срещу изменението на климата, тъй като не смекчават дългосрочните промени, които биха направили много бизнеси нежизнеспособни.
Образованието също е предизвикателство, според Дейвид Уайтхед, съизпълнителен директор на Speedwell Climate, която изчислява много от метеорологичните индекси в основата на пазара. Много хора не знаят за съществуването на тези продукти, така че нарастващият пазар на възобновяема енергия е благодат.
Рандълс е скептичен за потенциала за растеж на пазара. „Освен ако бизнесът не е убеден, че това е необходима дейност – а това ще стане трудно, фючърсният пазар ще се затрудни да привлече повече участници, освен избрана група компании и трейдъри“, смята той.
Друго възможно ограничение е фактът, че инвеститорите не могат да търгуват метеорологични индекси, както биха търгували петрола или облигациите, които са в основата на други фючърсни пазари. Това означава, че пазарът не се поддава на чисти спекулации, посочва Ернст от BGC.