Първичното публично предлагане (IPO) на Instacart тази седмица ще увеличи преднината на американската борса Nasdaq спрямо New York Stock Exchange в най-оспорваната битка между двете борси за нови листвания от пет години – и то по-малко от седмица, след като IPO-то на дизайнера на чипове Arm за 5 млрд. долара върна Nasdaq обратно в играта, пише Financial Times.
Включвайки продажбата на акции на Instacart за до 660 млн. долара, както и други предстоящи сделки, Nasdaq е помогнала на компании да привлекат 9,3 млрд. долара тази година спрямо 8 млрд. долара за NYSE, показват данни на Dealogic и изчисления на FT.
NYSE, разположена в емблематична сграда във финансовия център на Ню Йорк, печели надпреварата в 15 от последните 20 години. Nasdaq обаче, която е разположена на Times Square и има технологичен фокус, триумфира през последните четири години, тъй като технологичните IPO-та доминират в новите листвания.
IPO пазарът се оживи през последните месеци, след като растящите основни лихви и потъващите оценки сложиха край на предишния бум през 2020 и 2021 г.
Листванията този месец включват повече технологични акции в сравнение с по-рано през годината, когато пазарът бе доминиран от отделянето за 4,3 млрд. долара на Kenvue – подразделението за потребителски брандове на Johnson & Johnson, което избра NYSE.
Двете борси се конкурират ожесточено за нови вписвания, които генерират както годишни такси, така и престиж. През февруари главният изпълнителен директор на Nasdaq Адина Фрийдман летя до Япония, за да лобира пред Масайоши Сон – основател на собственика на Arm SoftBank, за вписването.
Макар че краят на технологичния бум постави Nasdaq и NYSE след китайските им конкуренти в световните IPO класации, пазарите в Ню Йорк продължават да са лидери от гледна точка на общия привлечен капитал със 133 млрд. долара тази година – подчертавайки колко важно е всяка спечелване на ново листване, за да се поддържа този поток.
IPO-то на Arm бе най-голямото от почти две години. Акциите на компанията поскъпнаха с 25% в първия ден от търговията.
По-ниските такси за вписване и разходи на Nasdaq означават, че много по-малки компании избират да предложат акциите си там, включително гладни за капитал биотехнологични групи, които често прибягват до пазара за средства – генерирайки такси за борсата домакин всеки път.
„Това е като да избираш между Bentley и Tesla”, казва Марк Мандел, председател на групата за капиталови пазари в Северна Америка в Baker McKenzie. “Няма да сбъркаш и в двата случая, но компаниите, както и хората, обикновено гравитират около определени марки“.
Тазгодишната надпревара около IPO-тата остава оспорвана.
Освен дебюта на Instacart на Nasdaq групата за дигитален маркетинг Klaviyo ще определи цената на IPO-то си на NYSE тази седмица, привличайки около 500 млн. долара. Очаква се германският производител на обувки Birkenstock пък да предложи акции за 1 млрд. долара на NYSE през следващите седмици.
Nasdaq има еднократна такса за листване от 270 хил. долара, а NYSE – от 295 хил. долара. Годишните такси зависят от фактори като брой акции в обращение и дали компанията е продала допълнително акции, за да привлече нови средства. Борсите предлагат и някои спомагателни услуги в подкрепа на IPO-та, някои от които могат да бъдат част от преговорите за листване, казват участници.
Компаниите, които стават публични, обикновено се срещат и с двете борси, преди да направят своя избор.
Nasdaq е генерирала 729 млн. долара от приходите си, или малко над една десета от общите, от подразделението си за данни и листвания миналата година.
NYSE, част от Intercontinental Exchange (ICE) от 2013 г. насам, е генерирала 515 млн. долара от листвания, което е малко под една десета от приходите от по-широкия борсов бизнес на ICE, който включва също енергийни, селскостопански и финансови фючърси и опции.
Конкуренцията между двете борси обаче не приключва, след като новодошлите ударят звънчето.
Три вече вписани компании на NYSE се преместиха на Nasdaq през последната седмица. Те включват приложението за доставки DoorDash, чието IPO за 3,4 млрд. долара през 2020 г. бе второто по големина за NYSE същата година. DoorDash не обяви друга причина за решението си освен желанието да се присъедини към общност на технологични компании.
И докато Nasdaq изброява 11 компании, които са се преместили към Times Square тази година и 14 миналата година, NYSE отчита 14 компании, които са преминали в обратна посока засега през 2023 г., и 34 през 2022 г. - най-високият брой от две десетилетия.