fallback

Само добрите подбирачи на акции ще се възползват от вълната на изкуствения интелект

Пазарите може сравнително точно да определят посоката на тенденциите, но да не са толкова добри в преценката на темпото или точните бенефициенти

21:03 | 21.08.23 г.

Ентусиазмът около растежа на изкуствения интелект (AI) е едно от малкото твърдо положителни мнения на американските фондови пазари тази година. Рязкото поскъпване на акциите на седемте най-големи технологични компании по пазарна капитализация вкара индекса S&P 500 в „бичи“ пазар (ръст от над 20% - бел. прев.), въпреки опасенията за инфлацията и здравето на финансовия сектор, пише за Financial Times Никълъс Мего, кореспондент в Ню Йорк за капиталовите пазари.

Подемът принуди отявлените „мечки“ да пуснат в действие кеша, който стоеше извън пазара. Въпреки че цените спаднаха през последните няколко седмици, притежанието на големи технологични акции сред активните мениджъри на фондове остава много по-високо, отколкото в началото на годината.

Множество банки на Уолстрийт се опитват да насочват новите AI играчи. AI „кошницата“ на Citi например предлага кратък списък с очевидни бенефициенти от AI като Adobe, софтуерната компания. Междувременно инвеститорите, които търсят „къси“ възможности, могат да се консултират с „AI риск индекса“ на Bank of America, който включва… Adobe.

Може би би било по-добре да се намери „дълга“ възможност, за която и двете банки могат да се съгласят, като например групата за анализ на данни Palantir? Но ако след това се обърнете към Royal Bank of Canada за списък с компании, чиито бизнес модели са застрашени, той съдържа групи като - познахте - Palantir.

Контрастиращите кошници подчертават предизвикателствата пред всички инвеститори. Мненията се променят бързо. Компанията Alphabet, която е майка на Google, сега е основна част от AI кошниците и инвестиционните фондове, но през май много наблюдатели се опасяваха, че изостава от конкурентите си по отношение на AI иновациите, след неблагоприятния първоначален прием на нейния чатбот Bard.

Годишната конференция за разработчици на компанията по-рано тази година – на която тя стартира обновена търсачка и даде повече подробности за това как може да печели пари чрез включване на реклами в своите AI продукти – помогна за промяна на очакванията, според Селин Джао, ръководител на отдела за анализ на американските акции в трейдърската фирма Optiver.

„Видяхме, че наративът бързо се промени от това Alphabet да бъде изпреварена до това да бъде бенефициент“, посочва тя. Adobe по подобен начин увери инвеститорите относно собствените си AI проекти, когато те започнаха да се тревожат, че продукти като Photoshop са застрашени от нови услуги като Midjourney.

Тази надпревара за неизоставане от тенденцията едва ли ще се забави. Ако изкуственият интелект подобри производителността, както се надяват поддръжниците му, може да стане по-лесно за новите бизнеси да подринат утвърдените модели.

„Степента, до която инвеститорите могат да екстраполират дългосрочните парични потоци и печалби, вероятно изисква по-кратка дюрация, отколкото преди AI“, коментира Майкъл Грант, ръководител на дълги/къси стратегии в Calamos. „Това повдига легитимни въпроси около „бариерите“, ограждащи много бизнес модели.“

AI не е просто мода – степента на въздействието му е спорна, но малцина се съмняват, че той има поне някои случаи на реална употреба, които вече оказват финансово въздействие върху големите компании.

В това отношение интернет балонът от края на 90-те и началото на 2000-те години може да бъде добро сравнение. Тогава пазарите забелязваха сравнително точно посоката на тенденциите, но не бяха толкова добри в преценката на темпото или точните бенефициенти.

От 10-те компании, които бяха най-големите в САЩ по пазарна капитализация, когато пазарите достигнаха своя връх в началото на 2000 г., само една – Microsoft – е сред водещите компании в S&P 500 и днес.

„Когато имате огромен нов пазар, презумпцията е, че доминиращите играчи днес ще бъдат доминиращи и след 10 години, а това не винаги е вярно“, предупреждава Роб Арнот, председател на компанията за управление на активи Research Affiliates.

В началото на века Cisco за кратко се превърна в най-скъпата компания в света въз основа на допускането, че предоставянето на основната инфраструктура за интернет компаниите ще доведе до бързия ѝ растеж. Подобна логика доведе до тазгодишното над 200-процентно поскъпване на Nvidia - може да е трудно да се познае кой ще експлоатира най-добре AI, но който и да е той, вероятно ще използва чиповете на Nvidia, за да го направи.

Теорията зад търговията със Cisco не бе непременно погрешна - нетната й печалба расте с двуцифрен процент през повечето години след технологичния балон и като цяло е нараснал с над 500 процента. Но треската през 2000 г. беше толкова голяма, че акциите ѝ все още са почти с една трета под пика от нея година. Amazon спечели около 3600 процента за същия период. Apple се е повишила с повече от 14 000 процента.

Тези сравнения биха могли да бъдат успокоителни за стресираните подбирачи на акции. Един мениджър на взаимни фондове посочва AI като ключова част от по-широка „промяна на парадигмата“ в полза на активни стратегии след десетилетие или повече на вятър в платната на пасивните фондове.

Използването на тази възможност обаче е по-лесно да се опише, отколкото да се направи.

„Наративът, че това е добро или лошо за подбирачите на акции може да бъде опасен“, изтъква Арнот. „Ще бъде добре за добрите подбирачи, но катастрофално за лошите.”

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:03 | 21.08.23 г.
fallback
Още от Пазари виж още