fallback

Манията по Big Tech може би е признак за спадащо инвеститорско доверие към широкия пазар

Великолепната технологична седморка въплъщава в себе си залога върху познатото

12:00 | 19.08.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Преди две години инвеститорите имаха големи мечти. От SPAC (компании за придобиване със специална цел) и NFT (незаменяеми токени – бел. прев.), през стартиращи космически фирми, до електрически превозни средства и криптовалути, екстремните, изпълнени с фантазия възможности бяха на преден план и в центъра. Тълпата се държеше като комарджии на хиподрум, залагащи на пролетни жребчета. С прогнозата за синьо небе никой не се нуждаеше от доказан успешен опит. Вместо това инвеститорите залагаха на най-вълнуващите „собственици на коне“ и промоутъри, сигурни, че всеки залог ще се изплати щедро, пише за Financial Times лекторът по икономика Питър Атуотър.

Въпреки че е лесно да погледнем назад към очевидните натяквания, че инвеститорите влагат парите си с усмивка, тази скорошна история е важна. Това е поразителен контраст с тазгодишната AI (изкуствен интелект – бел. прев.) мания. Днес инвеститорите залагат на сигурните неща – тройно печелившите жребци, които изглеждат така, сякаш ще триумфират и за в бъдеще, като се има предвид, че са го правили и преди. Тази група, разбира се, си има име: „Великолепната седморка“, включваща Apple, Microsoft, Alphabet (компанията-майка на Google), Amazon, Nvidia, Tesla и Meta Platforms (бившата Facebook – бел. прев.)

Колкото и очевидна да изглежда тази разлика, нейните последици са важни. Въпреки това, което предполагат основните индекси на американските борси, като Nasdaq, ясното предпочитание на инвеститорите към технологичните гигантите (Big Tech) е предупреждение, че те имат по-малко доверие, отколкото преди две години. С падането на доверието ние естествено ставаме по-дискриминиращи, предпочитайки познатото, опита и сигурността пред абстракцията и възможностите. Великолепната седморка отговаря на изискванията, тъй като включва все известни имена. Ако някой спечели в надпреварата за AI, това ще бъдат тези компании.

Колкото и полезно да беше за инвеститорите напоследък нарастващото доверие в тази малка група компании, това имаше и недостатъци. Чувстваме се особено уязвими, когато се загуби доверието в нещата, които са ни най-познати. Това предполага, че нещо значително не е наред. Въпреки че сме относително необезпокоени от фалита на Lordstown Motors, би ни притеснило дълбоко, ако Ford и General Motors се спънат.

Независимо дали го осъзнаваме или не, Великолепната седморка има огромна символична стойност. Ако те се разклатят, на карта ще бъде много повече от нашата перспектива за AI. Човек може лесно да си представи тревожни корици на списания, пълни със седем избледняващи корпоративни лога, със заглавия, които поставят под въпрос дали американската индустрия не е изгубила пътя си.

И тук трябва да оценим, че след като е свързана от прост, широко споделян наратив, Великолепната седморка вероятно ще се движи като блок и ако настроенията се понижат. Излишно е да казваме, че като се има предвид сегашната им свръхголяма пазарна капитализация, подобна промяна би се отразила особено тежко не само на пазарните индекси, но и на настроението на инвеститорите. Благодарение на пасивното инвестиране и реперирането спрямо индексите, тези имена доминират в портфейлите с акции на повечето институционални инвеститори и такива на дребно. Ако те продават едновременно като група, потенциалът за самозатвърждаващ се порочен кръг е особено голям, тъй като сериозни, влизащи в новините спадове на основните индекси карат и други да продават.

И накрая, противно на това, което сочат основните индекси, фиксацията на тълпата върху Великолепната седморка показва, че инвеститорите вече гледат надолу: те се чувстват по-уязвими, отколкото преди две години. С по-ниската увереност идва по-импулсивната и емоционална реакция на заплахите. Ние сме склонни към силно обобщено, бинарно вземане на решения. В резултат на това тълпата може да се придвижи към изходите по-бързо, отколкото очакваме.

Скорошен пример за масово възхвалявани организации, станали жертва на внезапна промяна в общия наратив по-рано тази година, е случаят с регионалните банки в САЩ. Когато започна да се натрупва безпокойството относно нереализираните загуби в облигационните портфейли на тези банки, мълвата се разпространи като горски пожар чрез социалните мрежи. Инструментите за онлайн банкиране означаваха, че голям сектор от банковата система на САЩ претърпява отлив на депозити само за миг.

Въпреки че не предвиждам такава съдба за Big Tech, уточнява авторът, инвеститорите трябва да отчетат, че промените в настроенията на инвеститорите сега въздействат по-бързо и по-широко върху решенията за покупка и продажба от всякога. Както регулярно демонстрират меме акциите (тези, достигнали култов статут в социалните мрежи – бел. прев.), социално мобилизираните тълпи могат лесно да насърчат екстремни движения на пазарните цени. Като се има предвид съществуващата предпазливост на инвеститорите и когнитивното групиране, на което се радва Великолепната седморка, това въздействие вероятно ще бъде засилено.

Ние действаме на база чувствата си и тазгодишното поведение на инвеститорите сочи, че зад кулисите предпазливостта нараства. Въпреки че откритото безразсъдство може да се завърне, предвид настоящата концентрация на ентусиазъм около Big Tech, инвеститорите трябва да обърнат по-голямо внимание на последиците от по-нататъшното намаляване на склонността към риск, завършва Атуотър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:26 | 19.08.23 г.
fallback
Още от Пазари виж още