fallback

Пътят на "Черния лебед" от "чертежа на салфетка" до първия полет

"Дронамикс" вече разговаря с големи фондове за следващия си кръг финансиране

13:48 | 03.06.23 г. 1
Автор - снимка
Създател

Почти 9 години минават от "чертежа на салфетка" на товарния дрон "Черен лебед" до първия му полет на 25 май на летище Балчик.

През тези години са разработени в умалени размери няколко различни прототипа на дрона, начертан от Константин, по-малкия от двамата братя Рангелови, които тогава обсъждат технология от бъдещето и предстои да основат своята компания "Дронамикс".

Може би около две години е отнело създаването на "Черния лебед", като дизайнът и изработката са изцяло направени в България. Това е първият самолет, създаден у нас може би от поне 70 години насам, каза в интервю за БТА Северина Грозева, която е пиар директор в "Дронамикс".

Така цялата дейност на компанията, свързана с пренасянето на товари с дрон, на практика започва от нулата.

По думите на Грозева полетът е бил много важна стъпка, кулминация, която доказва, че технологията работи, но тестовата програма продължава. Тя посочва, че полетът е преминал изключително добре, излитането и кацането са били плавни, а инженерите на компанията са били много доволни как е протекъл. За всички от екипа моментът е бил много емоционален. По време на полета товарният дрон е управляван дистанционно от двама пилоти с опит в гражданските авиолинии от наземна контролна станция.

"Следващата стъпка ще бъде полет между две различни летища, а още по-голямата крачка напред - първият търговски полет, който ще пренася товар за клиенти. Амбицията ни беше това да се случи до края на годината, може би ще трябва да бъде в началото на следващата. Малко е трудно да се каже в момента, защото с всеки завършен тест получаваме все повече данни и оптимизираме, но горе-долу това е диапазонът", обясни тя.

От компанията планират тези две летища да са на българска територия и се провеждат преговори за това.

Снимка: Дронамикс

Какво е обаче да си българска стартъп компания и да търсиш финансиране за чертеж от бъдещето?

Има големи плюсове и големи минуси, казва Грозева. По думите ѝ решението на Свилен и Константин Рангелови да базират компанията си в България не е случайно.

Сериозно предизвикателство е това, че у нас няма авиостроене много години, от друга страна набраното финансиране стига за повече време, което дава възможност "да извървят повече път" с тези средства.

В наша полза е, че сме европейска държава, но това, че сме малки и не толкова стабилни от икономическа и политическа гледна точка, понякога спира големи международни инвеститори, каза тя. От компанията се надяват, че този успешен полет ще повиши още доверието, че технологията работи.

"Следващият рунд от серия А ще е може би най-големият до момента. Трябва да привлечем доста сериозни суми, за да започне да се строи флотилията от дронове", обясни Грозева.

До момента "Дронамикс" е набрала общо 40 млн. долара от фондове за рисков капитал и бизнес ангели от 12 държави и е съфинансирана от програмата EIC Accelerator на Европейския съвет по иновациитe. В предстоящия рунд, подготовката за който вече е започнала, целта ще бъде набиране на подобна сума или малко по-голяма.

Това ще позволи производство в мащаб, както и да станем първата карго дрон авиолиния в света, обясни тя. Кога рундът ще бъде завършен, зависи от срещите с инвеститорите, но от "Дронамикс" смятат, че ще отнеме около 2-3 месеца. За това финансиране разговори вече се водят директно с големи фондове.

Кои сектори и индустрии ще са най-облагодетелствани от този транспорт?

Първият сектор са т.нар. чувствителни стоки (sensitive goods). Сред тях са пресните храни, които са с кратка годност. Много интересна за нас ниша са резервните части, например когато става въпрос за спешен ремонт в голям завод. Понякога компанията няма избор и трябва да плати огромни суми, за да бъде донесена резервна част, защото в противен случай ще загуби голям оборот, даде пример Северина Грозева.

Освен заявки, свързани с храни, от "Дронамикс" имат заявки и интерес от сферата на фармацията и медицинските продукти, където бързата доставка също може да е жизненоважна.

В бъдеще и хуманитарната помощ може да е нещо, което да обслужваме, особено на по-труднодостъпни места, например острови. Нашият дрон има нужда само от 400 метра за кацане и излитане и настилката за целта не е нужно да бъде за писта, обясни пиар директорът на компанията. "Черният лебед" може да пренесе 350 кг товар на разстояние до 2500 км. Данните на компанията са, че той се справя освен доста по-бързо, и наполовина по-евтино, като генерира с до 60 на сто по-малко емисии в сравнение с останалите видове транспорт.

Но все пак първите търговски полети ще бъдат в рамките на Европа. Най-вече районът на Средиземноморието се очертава като стартов пазар, от който "Дронамикс" ще се разширява.

По последни данни за компанията работят над 150 души от 12 националности, като по-голямата част са в България, включително целият производствен екип.

Свързани компании:

Дронамикс Кепитъл АД(DRON)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:59 | 03.06.23 г.
fallback
Още от Пазари виж още