„Захарни заводи“ АД приключва първото тримесечие с ръст на приходите и печалбата. Дружеството обаче значително увеличава и разходите за периода заради силното повишение на разходите за основни материали – над 4 пъти в сравнение с първото тримесечие на 2022 г.
Това се вижда от консолидирания отчет на дружеството, публикуван на сайта x3news.com.
Приходите от продажби на „Захарни заводи“ за първото тримесечие на годината в сравнение с първото тримесечие на 2022 г. нарастват с над 42% до повече от 56,8 млн. лева от 40 млн. лева.
Основен дял от тях заемат приходите от продажби на продукция – 93,5% от приходите от продажби, или почти 53,2 млн. лева. Увеличението на годишна база достига почти 98%. Следват приходите от продажба на стоки, чиито дял от приходите от продажби на дружеството е 5,5%. Те обаче намаляват на годишна база с почти 73% до над 3,1 млн. лева.
Продукцията на дружеството е захар, етилов алкохол, захарни изделия, електрическа енергия, фуражи. Захарта се продава в България и пазарите в ЕС, докато спиртът, захарните изделия и фуражите – и извън ЕС.
Към края на първото тримесечие консолидираните разходи на „Захарни заводи“ достигат 54,2 млн. лева в сравнение с почти 39,1 млн. лева година по-рано. Увеличението е от 38,6% на годишна база.
Разходите за материали заемат най-голям дял от общите разходи – почти 83%, като достигат почти 55,8 млн. лева при над 15,4 млн. лева година по-рано, или се увеличават с 262% на годишна база.
От тях най-голям дял заемат разходите за основни материали и суровини, които към края на март достигат 51,2 млн. лева при 11,8 млн. лева година по-рано, или с над 333% повече.
Увеличават се и разходите за горива и ел. енергия за отчетния период до 3,1 млн. лева от 2,8 млн. лева, или с малко над 10%. Увеличение има и при разходите за резервни части, а по-съществено нарастват разходите за рекламни материали.
От разходите за външни услуги, които също силно се увеличават за периода, най-съществено влияние върху ръста имат разходите за ремонт и поддръжка, за нает транспорт, за наеми и др. Увеличават се и разходите за персонала – заплати, осигуровки и ваучери за храна.
Така дружеството приключва първото тримесечие с консолидирана нетна печалба в размер на почти 2,9 млн. лева при близо 2 млн. лева за първото тримесечие на 2022 г., или с 46% на годишна база.
В последната година акциите на „Захарни заводи“ поевтиняват с почти 7%, а пазарната капитализация надвишава 45,5 млн. лева.
Свързани компании: