„Алкомет“ свива силно продажбите и печалбата през първото тримесечие в сравнение с първото тримесечие на 2022 г. на индивидуална база заради спада на поръчките на валцова и пресова продукция.
Дружеството значително намалява разходите си благодарение на спада на цената на алуминия за периода въпреки увеличението на разходите за персонал и за лихви заради ръста на EURIBOR, вижда се от индивидуалния отчет, публикуван чрез БФБ-София.
Дружеството отчита ръст при продажбите на профили за соларната и автомобилната индустрия, но това производство заема малка част от общото на предприятието и трудно компенсира свиването на други поръчки и продажби.
Дружеството очаква пазарите на валцови продукти да започнат да се възстановяват в края на второто тримесечие на годината.
Приходи и продажби
Индивидуалните общи приходи на „Алкомет“ през първото тримесечие на годината достигат 139,122 млн. лева при 225,98 млн. лева за първото тримесечие на 2022 г., като намаляват с 38,43% на годишна база.
От тях приходите от продажби са за 139,031 млн. лева при 225,1 млн. лева година по-рано, или има спад от 38,25% за една година.
При пресовите продукти спадът в продажбите е 12,78%, като основно се дължи на понижение от 27,1% при стандартните профили и 56,9% при боядисаните, посочват от компанията. При валцовите продукти спадът на продажбите е 47,5%. Най-значителен е при лентите и листата, съответно 76,2% и 70,5%, при финстока е 57,2%, при фолиото за конвертиране – 54,9%, при домакинското фолио – 25,7%, при обмазаното фолио – 7,6%.
Продължава положителния тренд на развитие на соларната, автомобилната и военната индустрия, на които се дължи ръстът в продажбите на специалните и елоксираните профили, съответно с 15,7% и 20,8%, посочват от дружеството. При техническото фолио има ръст от 1%.
Компанията посочва, че се работи по нови проекти за производство на компоненти за електромобили. Те осигуряват пълно натоварване на мощностите в цеха за механична обработка на профили, допълва дружеството.
Основните пазари на компанията остават Германия, Полша, Италия, Нидерландия и Испания – тя реализира приблизително три четвърти от продукцията си в тези страни.
Разходи и печалба
Общите разходи на „Алкомет“ към края на март достигат 136,52 млн. лева при 219,675 млн. лева към края на март 2022 г., което представлява спад от 37,85% на годишна база.
Най-силно намаляват разходите за материали – с 60,44% на годишна база до 76,1 млн. лева към края на март от 192,407 млн. лева година по-рано. Разходите за външни услуги спадат с 32,45% до 4,274 млн. лева от 6,328 млн. лева година по-рано.
Същевременно разходите за персонал нарастват през първото тримесечие до 10,733 млн. лева от 10,117 млн. лева година по-рано, или с малко над 6% за една година.
Дружеството приключва тримесечието с печалба в размер на 2,34 млн. лева при 5,674 млн. лева за първото тримесечие на 2022 г., което е с почти 59% по-малко на годишна база.
В последната година акциите на „Алкомет“ поскъпват с 1,2%, а пазарната капитализация е малко над 150,8 млн. лева.
Свързани компании: