С покупките на фондове в края на тримесечието европейските фондови пазари увеличиха ръстовете си в петък. Euro-Stoxx-50 нарасна с 0,7% до 4315 пункта и на моменти дори отбеляза нов връх за годината, а DAX се повиши с 0,7% до 15 629 пункта, предава Dow Jones. Индексите бяха подкрепени и от положителните новини на фронта на инфлацията. Stoxx-50 е нагоре с -,7%, в Лондон FTSE-100 отбеляза пренебрежим ръст от 0,1% до 7631 пункта, а френският CAC-40 добави 0,8% до 7322 пункта.
„След отличното първо тримесечие фондовете искат да покажат възможно най-високо разпределение на акциите", казва търговец. От началото на годината Euro Stoxx 50 е нараснал с около 14%, а DAX - с 12%. А сега април може да се превърне в статистически най-добрия месец за годината, поне на фондовите борси в САЩ. От 1960 г. насам индексът Dow Jones е спечелил средно 3,9% през април в предизборни години.
„Това означава, че възходът може да продължи и от тази страна на Атлантическия океан", заяви Салах-Един Бумиди от IG Markets.
Настроенията бяха подкрепени и от новите индекси на мениджърите по покупките (PMI) от Китай, които се оказаха по-добри от очакваното. А в САЩ ценовият ръст се забави допълнително, както показа дефлаторът на цените при потребителските разходи. Най-големият печеливш в DAX бе Adidas, чиито акции добавиха 5% след роудшоу в САЩ. От друга страна, Sartorius попадна под натиск заради милиардно поглъщане във Франция и загуби 5,5% от стойността си.
В Европа все още не се наблюдава радикално облекчение на ценовия фронт: в еврозоната базисната годишна инфлация се ускори до рекордните 5,7%, а общата, включваща храните и енергията, достигна 6,9%, което е под нивото от предходния месец. По този начин данните потвърдиха очакванията на пазарните участници: „Общият темп намалява, но базисният темп всъщност се е повишил още повече", казва един търговец и добавя: „Това всъщност не е съществено, за да се залага на по-малко агресивни стъпки по отношение на лихвените проценти“.
Еврото отново спадна леко до малко под 1,09 долара, а доходността на пазара на облигации се понижи донякъде след данните от САЩ.
Adidas на върха, Sartorius – на дъното
В DAX Sartorius оглави списъка на губещите. Производителят на лабораторно оборудване засилва позициите си в областта на клетъчните и генните терапии с придобиването на френската Polyplus за около 2,4 млрд. евро от частни инвеститори. „Това изглежда като много висока премия за продажби в двуцифрен диапазон от милиони евро", каза един търговец. „Но биотехнологиите са преди всичко важни за бъдещите перспективи". Акциите на френското дъщерно дружество Sartorius Stedim Biotech в Париж, чрез което се осъществява сделката, се сринаха с 8,6%.
Ръстът в цената на акциите на Adidas се дължи на положителните отзиви от роудшоуто в САЩ. Предполага се, че то е имало за цел ограничаване на щетите след раздялата с Кание Уест, твърдят търговци.
Сред европейските секторни индекси на Stoxx почти всички затвориха с повече или по-малко значителен ръст. Изключение направи подиндексът на банковите акции, който загуби 0,4%. „Сътресенията в сектора все още не са напълно отминали", заяви пазарен участник.
Натиск върху маржовете в Jungheinrich и Nordex
Във втория ешелон на германския пазар Jungheinrich отбеляза спад от 7,9%. Въпреки че годишните данни бяха описани като добри, натискът върху маржовете остава забележим. Перспективата за 2023 г. е донякъде консервативна, като се очаква маржовете да бъдат малко под миналогодишните - 7,3-8,1%.
Nordex едва удържа позициите си, като акциите му се понижиха с 0,2%, след като прогнозите бяха потиснати. „Очакванията за продажбите са малко по-високи, отколкото се предполагаше, но Nordex не постига реален напредък по отношение на маржа", заяви търговец. Дори „повече от перфектната среда" от страна на политиката и инвестиционния натиск не може да бъде правилно трансформирана в печалби, добави той. Nordex очаква марж на EBITDA в диапазона от максимум плюс 3%, но вероятно и минус 2% в посока надолу.
Knaus Tabbert се възползва от високия интерес към къмпингуването
Трейдърите смятат, че прогнозата на Knaus Tabbert (+4,6%) е „изненадващо положителна". „С приключването на пандемията по-скоро се очакваше спад в интереса към къмпингуването", каза един от трейдърите. Вместо това производителят на каравани отчита продължаващ растеж. Поръчките са за около 1,3 млрд. евро след реализирани продажби за 1,05 млрд. евро през миналата година. В това число дори не е включено увеличението на цените с 6 до 8%, казва компанията.