fallback

Инвестицията в луксозни употребявани часовници се оказва по-печеливша от S&P 500

В рамките на пет години възвръщаемостта от луксозни часовници на вторичния пазар е била по-голяма от тази на американския борсов индекс

16:00 | 09.03.23 г.

Употребявани луксозни часовници Rolex, Patek Philippe и Audemars Piguet са поскъпвали средно с 20% годишно от средата на 2018 г. насам, задминавайки ръста на американския широк борсов индекс S&P 500, показва нов доклад, цитиран от Bloomberg.

Индексът S&P 500 е имал средна възвръщаемост от 8% от август 2018 г. до януари 2023 г., а кошница от употребявани модели часовници от най-големите швейцарски марки имат над двойно по-висока възвръщаемост, показва доклад на Boston Consulting Group и дилъра на вторичния пазар WatchBox. Това се случва, въпреки че цените на някои употребявани модели, включително Rolex Daytonas, Patek Nautilus и AP Royal Oaks, спадат с около една трета от върха на пазара през първото тримесечие на 2022 г.

Кошница от т. нар. независими марки часовници, включително FP Journe, H. Moser & Cie и De Bethune – малък швейцарски производител, чийто мажоритарен собственик е WatchBox – има възвръщаемост от 15% през същия период. Докладът хвали луксозните часовници като алтернативен клас активи на акциите, облигациите, изкуството и виното.

В рамките на по-дълъг времеви период акциите все пак са се представили по-добре от часовниците като инвестиционен актив. Индексът S&P 500 има среден годишен темп на растеж от 12% между 2012 и 2022 г., докато при часовниците Rolex, Patek и AP ръстът е средно 7%.

Поскъпването на употребяваните часовници се ускори остро по време на пандемията, след като потребителите от поколенията Y и Z (родените съответно от началото на 80-те до 1996 г. и след 1997 г. - бел. ред.), оказали се със спестени пари и затворени у дома, откриват скъпо ново хоби, събирайки швейцарски часовници. Възходът и спадът в стойността на криптовалутите също корелира с цените на употребяваните часовници.

„Стойността и прозрачността са двигатели на вторичния пазар, а това е двигател на ликвидността“, коментира Сара Вилерсдорф, управляващ директор и партньор в BCG в Ню Йорк, в интервю.

Макар че повечето купувачи все още са мъже, броят на жените и по-младите колекционери бързо расте, казва тя.

Базираният във Филаделфия WatchBox е един от най-големите продавачи на употребявани часовници в света с дейност в САЩ, Швейцария и Хонконг. Подкрепят го лица като бившия баскетболист Майкъл Джордан и активиста инвеститор Бил Акман.

Вторичният пазар на луксозни часовници се е разраснал до 24 млрд. долара през 2022 г. спрямо първичния пазар на дребно, който в бил на стойност 55 млрд. долара. Очаква се пазарът на употребявани часовници да се разраства с 9% годишно до 35 млрд. долара през 2026 г., тъй като цените растат и все повече хора започват да събират часовници, показва прогноза на BCG.

LuxeConsult – независима швейцарска анализаторска и консултантска компания, наскоро прогнозира, че продажбите на употребявани луксозни часовници ще задмине първичния пазар до 2033 г. с продажби от 85 млрд. долара.

Често определян като „сив пазар“, вторичният пазар на луксозни часовници получи подкрепя през декември, когато швейцарският гигант Rolex заяви, че ще започне да удостоверява автентичността на употребявани часовници за препродажба чрез своята мрежа от оторизирани дилъри.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:59 | 09.03.23 г.
fallback
Още от Пазари виж още