fallback

"Алкомет" усеща натиска от спада на търсенето на продукцията му

Продажбите за периода юли-септември намаляват за второ поредно тримесечие, но за деветмесечието все още се отчита ръст, най-вече заради увеличението на цените

12:29 | 02.11.22 г.

„Алкомет“ АД все по-категорично усеща кризата и спада на търсенето на продуктите, които произвежда. За второ поредно тримесечие компанията обявява спад на продажбите, с изключение само на продажбите на специални профили, които се поддържат най-вече от соларната индустрия.

Това се вижда от индивидуалния отчет на компанията към края на септември 2022 г., публикуван на сайта x3news.com.

Дружеството е купувало по-малко суровини към края на септември в сравнение с предходната година и е произвело по-малко алуминиев прокат, както и валцова и пресова продукция.

За деветмесечието в сравнение с деветмесечието на 2021 г. „Алкомет“ отчита ръст на приходите и печалбата. Това увеличение обаче се дължи повече на поскъпването на алуминия, както и на прехвърлената ценова тежест върху клиентите.

Производство и пазари

Предприятието е закупило и доставило 61 834 метрични тона суровина (първичен и вторичен блок, скрап, заготовки за претопяване, рулони) към края на септември 2022 г. в сравнение с 68 382 метрични тона към края на септември 2021 г. Намалението е с 9,57% на годишна база.

Произведеният алуминиев прокат от леярния цех на дружеството за първото полугодие на 2022 г. е 62 269 метрични тона, със 17,4%  по-малко в сравнение със същия период на 2021 г. Произведената валцова и пресова продукция от дружеството към края на третото тримесечие на 2022 г. е 57 287 метрични тона, което е с 12,7% по-малко в сравнение със същия период на 2021 г.

Дружеството посочва в междинния си доклад, че се задълбочава световната икономическа криза и свързаните с нея ръст на цените на енергоносителите, на природния газ, на транспортните и логистични разходи, както и инфлацията и войната в Украйна. Компанията казва, че войната и санкциите срещу Русия „предизвикват шокови вълни, като икономическите последици се разпространяват бързо и надалеч“.

Намалено е търсенето на много индустриални продукти, включително на металите и в частност на алуминия, както на европейските пазари, така и в САЩ. В тези условия предприятията отлагат изпълнението на проекти, складовете за алуминиеви изделия са препълнени със стока, а няма търсене. Веригите на доставки, производствената и научноизследователските дейности са прекъснати и в застой.

Вкл. и материалните запаси на компанията нарастват към края на септември в сравнение с края на септември 2021 г. с малко над 11%, а търговските и други вземания се увеличават с 12%.

Германия остава водещ пазар на дружеството с почти 20% дял, следвана от Италия с малко под 15%, Полша с 12%, Испания и САЩ с по почти 9%.

Продажби през третото тримесечие на 2022 г.

За периода юли-септември продажбите на „Алкомет“ възлизат на 154,641 млн. лева при 206,924 млн. лева за април-юни и 225,1 млн. лева за януари-март.

В сравнение с второто тримесечие продажбите на дружеството намаляват с 25,26%, а с първото – с 31,1%.

На годишна база обаче все още има ръст на продажбите – през третото тримесечие на 2021 г. те са за 139,444 млн. лева, като увеличението на годишна база достига 10,89%.

Продажбите на специални профили, произвеждани от дружеството, отчитат ръст от 69% към края на септември в сравнение с края на септември миналата година. Основен двигател на това увеличение е положителното развитие на соларната индустрия, свързано с проектите за енергийна ефективност.

Търсенето на боядисани профили, според „Алкомет“, също още расте, а пазарът на изделия от профили с механична обработка за компоненти за автомобилната остава относително стабилен. Увеличено търсене има и на фолио за конвертиране, финсток, техническо фолио.

Стандартните и елоксираните профили обаче са сериозно засегнати от стагнацията на пазара. При тях има спад от, съответно, 26,1% и 12,7% в сравнение с края на септември 2021 г.

И през третото тримесечие на 2022 г. пазарът на листата и лентите е без особено движение, а складовете остават презапасени и с големи наличности. Застоят в структуроопределящи сектори на икономиката – строителство, машиностроене, автомобилостроене, определя намаленото търсене. Това са причините за спад в продажбите им с 46,4% за листа и 30,7% за ленти.

Домакинското и контейнерното фолио, чиято консумация е свързана с навиците на индивидуалните потребители, също са негативно повлияни и се отчита спад на продажбите към края на септември на годишна база от, съответно, 6,7% и 9,2%.

По-добри резултати за деветмесечието

Продажбите на „Алкомет“ за периода януари-септември са за 586,665 млн. лева в сравнение с 373,505 млн. лева за януари-септември 2021 г., или са с малко над 57% повече на годишна база.

Общите приходи на дружеството за отчетния период възлизат на 589,403 млн. лева при 374,617 млн. лева за същия период на 2021 г.

Общите разходи на „Алкомет“ към края на септември възлизат на 551,559 млн. лева в сравнение с 373,792 млн. лева година по-рано, или с 47,55% повече на годишна база.

Основен тласък на разходите дават разходите за материали заради поскъпването на алуминия и енергията – годишният ръст надвишава 53% до 447,485 млн. лева към края на септември. С 32% нарастват разходите за външни услуги за отчетния период, с 14% - разходите за персонала, а разходите за лихви – с 27% на годишна база.

Нетната печалба на „Алкомет“ за деветмесечието възлиза на 34,024 млн. лева при 742 хил. лева година по-рано.

Инвеститорите отчитат натиска върху дружеството от енергийната криза и свиването на търсенето – акциите му поевтиняват с над 9% в последната година, а пазарната капитализация достига малко над 149 млн. лева.

Свързани компании:

Алкомет АД(ALCM)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:29 | 02.11.22 г.
fallback
Още от Пазари виж още