fallback

Войната в Украйна предизвика суша при IPO-тата

Почти всички борсови новаци разочароваха инвеститорите. Това засилва натиска върху следващите кандидати

08:49 | 12.04.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Икономическите сътресения, причинени от войната в Украйна, най-накрая тласнаха цените на акциите и на без това отслабващите борсови новаци от 2021 г. на червено. Почти всички големи първични публични предлагания (IPO) са подложени на натиск след инвазията на Русия в съседната страна, а някои инвеститори трябваше да поемат големи загуби.

Слабото представяне на миналогодишните новаци сега се превръща в тежест за и без това изключително трудния бизнес с IPO-та през 2022 г. Много пазарни участници в емисионния бизнес признават открито или неофициално, че оценките през 2021 г. са били много високи. Поради това цените на някои от новите емисии се сринаха драстично.

Марко Карбонаре, глобален съръководител на отдела за акции в адвокатската кантора Linklaters, счита, че емитентите трябва да се приспособят: „В трудна пазарна среда инвеститорите обикновено могат да очакват по-високи отстъпки при IPO“, казва той за Handelsblatt.

Според проучване на Berenberg Bank повече от 30% от инвеститорите очакват отстъпка от справедливата стойност на съответната акция от 20 до 30%.

По-специално онлайн платформите Auto1 и Mister Spex се оказаха горчиво разочарование за инвеститорите, като цените на акциите им спаднаха съответно с над 75% и 65% в сравнение с първоначалното листване. Cherry (компютърни аксесоари), hGears (компоненти за електронни устройства) и Veganz (храни на растителна основа) също загубиха значително от стойността си.

Докато преди войната в Украйна няколко акции все още успяваха да задържат позициите си, след началото на войната само операторът на телекомуникационни антени Vantage Towers, с ръст на цената от над 30%, все още е добра сделка за търсещите нови акции в Европа. Софтуерната група Suse наскоро се колебаеше в тесен диапазон около първата борсова цена.

И през 2020 г. победителите също бяха рядкост. Единствено компанията за отбранителна електроника Hensoldt се отличава с плюс от над 100 процента - благодарение на 100-милиардния финансов пакет за германските въоръжени сили.

Затишие при IPO-тата

А за тази година поне досега няма големи първични публични предлагания; големите колебания на цените доведоха до затваряне на обикновено популярния прозорец за емитиране около Великден. Но това не означава, че подготовката за излизане на борсата е преустановена. Има много кандидати, които само чакат удобен момент след края на лятото.

Ако пазарите се стабилизират през следващите месеци, компании като дъщерното дружество на Thyssen-Krupp за водород Nucera и порталът за работа Stepstone на Springer могат да се появят на борсата през юни, твърдят от финансовите среди. За септември/октомври - традиционно най-популярният сезон за нови емисии, освен периода около Великден - има дълъг списък с потенциални IPO-та.

На първо място Volkswagen може да направи публично дъщерното си дружество за спортни автомобили Porsche с оценка до 80 млрд. евро. В предстартова треска за облачната компания Ionos на United Internet, порталът за запознанства Parship, компанията за медицински технологии Otto Bock, производителят на газобетон Ytong Xella, производителят на газови двигатели Innio и доставчикът на карти за гориво DKV. Компанията за онлайн мода BestSecret, компанията за акумулатори BMZ и компанията за недвижими имоти X+Bricks също имат планове за излизане на борсата през есента.

Остава да видим дали Cheplapharm ще направи нов опит тогава. Фармацевтичната компания отмени планираното си първично публично предлагане през януари. Подразделението за фармацевтични стъклени продукти на Schott също е готово за IPO, но се очаква да излезе на пазара едва в началото на 2023 г.

В тази първоначална ситуация инвеститорите поставят по-високи изисквания към кандидатите за IPO: „Бизнес моделите трябва да са устойчиви на кризи и инфлация. Пазарното и ценовото лидерство тук ще станат по-важни, отколкото в миналото", подчертава Кристофър Викли, който отговаря за консултациите по IPO-та в инвестиционната банка Lazard.

Дори в САЩ технологичните компании вече не са сигурен победител

Последните данни от САЩ също показват колко драматичен е спадът в бизнеса с IPO. През първото тримесечие само 77 компании са станали публични и са набрали 12,2 млрд. долара, сочат данните на анализаторската компания Dealogic. Това е с 81% по-малко в сравнение с предишната година, когато компаниите набраха 140 млрд. долара.

Особено при някога толкова популярните технологични IPO-та настроението се промени. Това важи както за стартиращи, така и за вече листнати технологични компании. „Нерентабилните компании и тези с бизнес модели, които все още не са се доказали, ще имат затруднения", посочва Дан Морган, портфолио мениджър в мениджъра на активи Synovus.

Дълго време технологичните акции бяха абсолютните звезди в портфейлите. Но във времена на растяща инфлация и повишаващи се лихвени проценти бързо развиващите се и често нерентабилни компании изпитват затруднения. „Слабото представяне на технологичните IPO-та е предупредителен сигнал и показва, че има таван на оценките", предупреждава Свен Вебер, който консултира фонда за рисков капитал Knightsbridge Advisors. Колко труден е климатът, особено за технологичните компании, показва стартъпът Instacart, който доставя покупките от супермаркетите по домовете на хората и поради това беше особено търсен по време на пандемията. Instacart иска да стане пунлична през тази година.

В края на март компанията намали оценката си с 40% до 24 млрд. долара. Това доближи стартъпа до оценките на листнати на борсата компании като DoorDash, която загуби около една четвърт от стойността си тази година.

От първичното си публично предлагане в края на 2020 г. DoorDash е загубила малко над 30 млрд. долара, или 45% от стойността си. Подобна е ситуацията и при другите големи звезди на фондовия пазар от миналата година. Приложението за търговия Robinhood е загубило 65% от стойността си от дебюта си през юли. Криптоборсата Coinbase се търгува с 50% по-слабо. Фил Хаслет работи за EquityZen - платформа, която позволява търговия с акции на служители на частно управлявани компании, които предстои да станат публични. Според Хаслет акциите на такива стартиращи предприятия се търгуват с десет до 30% по-ниско, отколкото преди едно тримесечие.

Кризата при технологичните IPO-та се отразява и на бизнеса с фиктивни компании, който миналата година преживя редовен бум. Тези т.нар. дружества със специална цел за придобиване (Special Purpose Acquisition Companies - Spacs) са средство за по-бързо излизане на фондовата борса на млади развиващи се дружества чрез отклоняване на вниманието. Първо Spac събира капитал от инвеститорите чрез първично публично предлагане, а след това тази фиктивна компания търси изгодна цел за поглъщане.

Според инвестиционни банкери в момента този бизнес е почти замразен. Празните Spac-ове биха имали големи трудности при намирането на изгодни цели, а освен това инициаторите биха имали по-големи трудности при получаването на заеми за финансиране на поглъщанията.

Подобно на Германия и Европа, компаниите в САЩ също се стремят да наваксат с първичните си публични предлагания веднага щом ситуацията на пазарите се подобри. Наред с други, производителят на софтуер Justworks, веригата супермаркети Fresh Markets и други коригираха плановете си за IPO. Социалната мрежа Reddit, която беше в центъра на бума на търговията по време на пандемията, също иска да стане публична тази година и е наела Goldman Sachs и Morgan Stanley, за да осъществят тези планове. Сред другите борсови кандидати е социалната мрежа Discord, която е популярна сред геймърите и крипто инвеститорите и миналата година отхвърли оферта за поглъщане от Microsoft на стойност 10 млрд. долара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:47 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Пазари виж още