„Спиди“ АД увеличава приходите и печалбата през второто тримесечие на годината основно заради силния ръст на вътрешния пазар, доставките на Балканите (в Гърция и Румъния), рекордния ръст на B2B сегмента и увеличението на цените заради цените на горивата и инфлацията.
Това се вижда от индивидуалния отчет на куриерската компания, публикуван чрез сайта x3news.com.
Заради войната в Украйна и произтичащата политическа нестабилност доставките в региона на Централна и Източна Европа (доставки с наложен платеж до Унгария, Хърватска, Словения, Словакия, Чехия и Полша) и останалата част на ЕС намаляват, посочва дружеството.
Компанията посочва, че продължава да разраства офисната си мрежа, както и да модернизира съществуващите офиси. Инвестициите в дълготрайни активи през отчетния период обаче са за 9,3 млн. лева, което е под темповете през предходните периоди, основно поради по-ограничените нужди за разширяване на логистичните площи и забавянето при доставката на транспортни средства.
Приходи
Приходите на „Спиди“ към края на юни достигат 118,7 млн. лева при 100,24 млн. лева година по-рано, като нарастват с 18,4% на годишна база.
Приходите само за второто тримесечие са за 61,9 млн. лева, като нарастват с 9,1% в сравнение с първото тримесечие и с почти 25% в сравнение с второто тримесечие на 2021 г., когато бяха на стойност 49,6 млн. лева.
Приходите от куриерски услуги на компанията ускоряват ръста до 18,7% на годишна база през второто тримесечие на годината до 115,7 млн. лева. Ръстът се е дължи на доставките в страната и възстановяването на регионалната услуга Speedy Balkan. Принос има и увеличението на тарифата на основните услуги с 3,8% от 1 април.
Останалите международни пратки обаче отчитат спад за първи път от развиването на сегмента поради понижаващото се стр. 3 от 10 потребителско доверие и поради военния конфликт в Украйна, който се отрази задържащо върху някои сектори на икономиката, посочват от компанията в междинния доклад за дейността.
Броят превозени пратки към края на юни достига 20,7 млн., като намаляват с 1,5% на годишна база. Дружеството припомня обаче, че през второто полугодие на 2021 г. беше променен начинът на отчитане на броя пратки, което доведе до отчитането на значително по-малък брой пратки в сравнение с използваната допреди това методология.
Разходи
Разходите на „Спиди“ към края на юни възлизат на 105,064 млн. лева при 89,17 млн. лева година по-рано, или с почти 18% повече. Основните разходи са за подизпълнители и възнаграждения, които формират над 83% от оперативните разходи. Техният размер до голяма степен е обвързан с броя обработени пратки. През първото тримесечие разходите за подизпълнители са в размер на 50,3 млн. лева, като нарастват с над 16% на годишна база.
Разходите за възнаграждения нарастват съразмерно с приходите, до 27.6 млн. лева за отчетния период, което е с 18% повече на годишна база.
Увеличава се дела на доставките, обвързани с наложени платежи, както и клиентите заплащащи с дебитни/кредитни карти, което се отразява на разходите за банкови такси и инкасо – те са за 1,3 млн. лева за отчетния период при 814 млн. лева година по-рано.
Инвестициите в ефективност и предприетото увеличение на цените на услугите с 3,8% успяват да компенсират рекордните ръстове на цените от началото на годината, посочват от дружеството.
Финансов резултат
Дружеството отчита лек ръст на EBITDA маржин до 20,4% при 20% година по-рано.
Печалбата преди данъци на „Спиди“ към края на юни е за 13,63 млн. лева при 11,1 млн. лева година по-рано, или с почти 23% повече.
Нетната печалба е за 12,3 млн. лева при малко под 10 млн. лева година по-рано, също с 23% повече на годишна база.
Паричният поток от оперативна дейност отчита понижение до 7,3 млн. лева към края на юни от 8,8 млн. лева към края на юни 2021 г. В резултат на по-ниските инвестиции през отчетния период , плащанията по лихвени задължения са под размера на поетите нови задължения, което води до понижението на лихвените задължения с 6,6 млн. лева.
Свързани компании: