Общинският дълг и общинските гаранции към края на миналата година възлизат общо на 1,395 млрд. лв., в т. ч. 704,8 млн. лв. вътрешен (50,5%) и 691,1 млн. лв. (49,5%) външен дълг. Това показват данни на Министерство на финансите (МФ).
Голяма част от общинския дълг и общинските гаранции - 1,142 млрд. лв. (81,8%), са предназначени за финансиране на инвестиционни проекти. Дългът на Столична община формира 46,3% от общия размер на дълга.
Спрямо края на 2020 г. размерът на общинския дълг и общинските гаранции намалява с 46,6 млн. лв., което се дължи на свиване на размера на външния дълг с 47,8 млн. лв. и увеличение на размера на вътрешния дълг с 1,2 млн. лв., уточняват от МФ.
Общо просрочените задължения на общините към 31 декември са в размер на 126 млн. лв., в т.ч. по бюджета на общините 118,7 млн. лв. Просрочените задължения по бюджетите на общините са формирани от 129 общини (48,7% от общия брой общини).
Над 51%, или 136 общини от всички, завършват четвъртото тримесечие на 2021 г. без просрочени задължения по бюджетите си. Намаление на просрочените задължения отчитат 32,8% (87 общини), като общият размер на намалението на просрочията спрямо края на 2020 г. е за 36,7 млн. лв. За същия период 18,1% от общините (48 общини) увеличават просрочените си задължения в рамките на една година общо с 27,6 млн. лв. В делегираните от държавата дейности просрочените задължения са в размер на 2,4 млн. лв., или 2% от размера на просрочените задължения в бюджета.
Общият размер на просрочените задължения на общините намалява с 13,7 млн. лв. в края на 2021 г. спрямо края на предходната година.
В края на 2021 г. приходите превишават разходите за местни дейности при 11,7% от общините, или 31 общини, докато в края на 2020 г. превишение на приходите над разходите за местни дейности се установи при 25 общини, или 9,4%.
Делът на просрочените задължения от отчетените приходи, изравнителна субсидия и други трансфери за местни дейности от централния бюджет на национално равнище за страната спада до 3,67% в края на 2021 г. (при 4,68% през 2020 г.). Броят на общините с показатели над средното към края на 2021 г. е 73, докато към края на 2020 г. общините са били 78.
Според МФ делът на разходите за заплати и осигуровки в общите разходи се повишава минимално до ниво от 57,24% в края на 2021 г. (при 56,77% през 2020 г.), като броят на общините с показател над средните стойности е съответно 176 при 186 в края на предходната година.
Общо 11 общини са с налични към края на 2021 г. задължения за разходи по бюджета на общината, надвишаващи с 15 на сто средногодишния размер на отчетените разходи за последните 4 години.
Първите 5 общини с най-големи стойности по показателя за 2021 г. са:
Общини с налични към края на годината поети ангажименти за разходи по бюджета на общината, надвишаващи с 50 на сто средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години.
Общините, които през 2022 г. отпадат от списъка на общините с финансови затруднения, са 3 – Брегово, Балчик и Доспат, за които допусканията са, че приетите от тях мерки и планове за оздравяване, са довели до положителни резултати и подобряване на един или повече от показателите, въз основа на които се прави оценка на финансовото им състояние. Общините, които трайно попадат в списъка на общините с финансови затруднения в периода 2016 – 2022 г., са Димово и Септември.
Към 31 декември 2021 г. общините отчитат налични средства в размер на 2,248 млрд. лв., от които 1,59 млрд. лв. отчетени по бюджетите, 477,5 млн. лв. в сметките средства от Европейския съюз и 171,7 млн. лв. наличност по набирателни сметки. Отчетените по бюджетите на общините наличности към края на 2021 г. се увеличават с 208,6 млн. лв. спрямо декември 2020 г.