Инфраструктурните стимули на Китай подкрепят икономическата дейност, но не достатъчно, за да компенсират удара за строителството, породен от продължаващия спад на имотния пазар, пише Bloomberg.
Инвестициите във водни, пътни, комуникационни и здравни инсталации растат с двуцифрен темп в последните два месеца спрямо миналата година, сочат изчисления на Goldman Sachs на база официални данни, оповестени тази седмица. Това е ръст спрямо почти нулевия растеж миналата година, показват официалните данни.
Разширяването се потвърждава от сателитни снимки на проекти за пътно строителство в 13 провинции, анализирани от Four Squares Technology. По данни на компанията площта на пътищата в строеж е нараснала с 6,3% през юли спрямо предходната година, преобръщане на тенденцията спрямо началото на годината, когато тя намаляваше.
Това обаче не е достатъчно за съживяването на обширния строителен сектор в Китай. Данните на Four Squares показват, че площта на терените, включени в строителни проекти, които са започнати през юли в трите най-големи града – Пекин, Шанхай и Гуанджоу, е намаляла с 44% спрямо година по-рано.
Общата площ на новите и продължаващи строителни проекти в тези градове се е свила с 1% през юли спрямо година по-рано.
Причината са намаляващите инвестиции в имоти. Ликвидната криза сред строителните компании в Китай води до свиване на новите им проекти, а около 5% от съществуващото строителство на апартаменти е спряно. Това се равнява на 500 млн. кв. м разгъната застроена площ. Тези проблеми накараха разгневени купувачи на жилища да спрат да плащат вноски по ипотечните си кредити.
В резултат на това строителството в цялата страна намалява, като данни на японската компания Komatsu сочат, че тежка техника е била използвана по-малко през юни, отколкото същия месец на миналата година. Спад има и в търсенето на индустриални стоки миналия месец, като производството на стомана е намаляло до най-ниското си ниво от 2018 г. насам, а това на цимент е надолу със 7% спрямо предходната година.
Пекин все още не е обявил обхватен план за смекчаване на финансовото напрежение в имотния сектор и надеждите за цялостно възстановяване на строителството не са големи. Продажбите на багери, признак за очакванията в строителната индустрия, са намалели с 25% през юли.
Местните власти в Китай емитираха рекордно количество специални облигации, използвани основно за финансиране на инвестиции в инфраструктура, а Пекин призовава държавни банки да помогнат за набиране на финансиране за проекти.
Securities Times съобщава в днешен коментар, че инфраструктурните проекти съставляват почти една пета от общите неизплатени заеми в Китай в местна валута и ще продължат да бъдат основен получател на дългосрочни заеми за корпоративния сектор тази година.
Инвестициите в инфраструктура вероятно ще се ускорят още и в крайна сметка ще нараснат с 10% до 13% тази година, коментира Лъ Ся, главен икономист за Азия в Banco Bilbao Vizcaya Argentaria. Предвид факта, че инвестициите в инфраструктура са около 15% от общия брутен вътрешен продукт на Китай, това може да повиши реалния ръст на БВП с 1,5%-2%, изчислява той.
Но възможен двуцифрен спад на инвестициите в имоти означава, че общият принос на инвестициите, включително в промишлени сгради, за БВП може да е по-малък спрямо миналата година, когато беше около 1,1%, отбелязва Лъ.
Тази година инвестициите в инфраструктура на Китай са съсредоточени в градска инфраструктура, водни инсталации, телекомуникации, производство на електроенергия и здравни заведения, сочат официални данни. Инвестициите в транспортна инфраструктура растат по-бавно.
Съществуват големи регионални различия, като провинция Хъбей регистрира рекордно повишение с почти 22% на инвестициите в инфраструктура през първото полугодие, а засегнатият от блокади Шанхай отчита спад на инвестициите с 38 на сто.