Планирано за изграждане градче за около 55 хил. жители в района на Торонто ще включва обичайните неща - площадки, велоалеи и магазини. То обаче ще разполага също с 11 хангара за самолети и писта на летище с дължина над километър и половина.
Причината е, че градчето, чието изграждане ще струва 30 млрд. канадски долара (22 млрд. щатски долара), ще се намира в бившото летище Даунсвю в града, разказва Wall Street Journal.
Летища са били преустройвани в градчета и паркове и преди, но строителните компании зад проектите обикновено премахват първоначалната инфраструктура и започват от нулата. В този случай компанията Northcrest Developments цели да запази основните характеристики на летището, тъй като смята, че това ще повиши привлекателността на градчето.
„Трудно е планираното градче да изглежда автентично, когато всичко е чисто ново“, казва Дерек Горинг, главен изпълнителен директор на базираната в Торонто строителна компания. „Затова решихме да заложим да аерокосмическото минало“, допълва той.
Старите хангари например ще заемат централно място в първия квартал в проекта – жилищен район с площ от 200 декара с 2850 жилища, основно жилищни сгради със средна височина. Пистата ще бъде запазена като пешеходно кръстовище с магазини, ресторанти, обществени паркове, училища и библиотека наоколо.
Рисков проект
Като цяло Northcrest и нейните партньори създават жилищна площ от над 2,6 млн. кв. м, търговски площи от 650 хил. кв. м и 300 декара паркове и открити площи. Очаква се за завършването на проекта да са нужни 30 години и той ще се изгражда на фази в седем различни квартала, което го превръща в един от най-големите имотни проекти в Канада.
Горинг се надява хангарите и пистата да повишат привлекателността на проекта. „Това ще нарави мястото по-различно от всичко останало и от гледна точка на предприемач зная, че това е нещо, което никой друг не може да предложи“, допълва той.
Стратегията не е лишена от риск. Преустройството на стара инфраструктура обикновено струва повече от изграждането ѝ от нулата и допълнителните разходи не винаги са оправдани, казва Дейвид Диксън от консултантската компания Urban Places Fellow.
С появата на самоуправляващи се автомобили например все повече се говори за превръщането на гаражи в жилища. „Всъщност тези преустройства ще бъдат по-скъпи и не толкова конкурентни на пазара от специално изградените жилища“, счита Диксън.
Летище „Даунсвю“ е открито през 1929 г. и се използва като военно-въздушна база от Канадските кралски военно-въздушни сили по време на Втората световна война. По-късно то служи като тестови обект на самолетопроизводителя Bombardier. Компанията продаде терена през 2018 г. за около 635 млн. долара на канадски пенсионен фонд, който създаде Northcrest, за да конкролира строителството.
За кратко Northcrest обмисляла да разчисти целия обект. „Но бързо стигнахме до заключението, че това не е добра идея“, казва Горинг. Анализи на проекти от цял свят показали, че повторната употреба на исторически сгради може да допринесе за успеха на даден проект.
Местните жители също заявили, че искат земята да се запази като източник на работни места и икономическа дейност и не желаели разрушаването на историята на мястото, където са се строели самолети за войната.
Хангарите, построени между 50-те и 90-те години на миналия век, все още имат известна практическа употреба. Те обикновено са дълги между 180 и 230 м и са широки 45 м с тавани, високи 12 м и без вътрешни подпорни колони. Това ги прави идеални за филмови продукции, леко промишлено производство и клийн тех, казва Горинг. Такива площи трудно се намират в Торонто.
„Затова има възможност да привлечем компании, които искат да бъдат тук, но не могат, тъй като не успяват да открият такъв вид локации“, допълва той.
По примера на Берлин
Строителните компании отдавна превръщат складове от 19-и век в модерни жилищни и бизнес площи, но до неотдавна индустриалната инфраструктура от средата на века не беше много привлекателна. С течение на времето хангарите за самолети от 60-те години на миналия век изглеждат достатъчно остарели, за да се възприемат като част от скъпоценната история.
„Даунсвю“ не е единственият проект, който се възползва от летищни сгради от 20-и век. Ново градче с 5000 жилища, планирано на мястото на бившото летище „Тегел“ в Берлин, ще използва съществуващите сгради на терминала, за да приеме стартъпи, лаборатории и университетски сгради.
Northcrest вече отвори „Даунсвю“ за хората за събития, включително „Свири на пистата“, при което множеството танцува и се пързаля на празната писта. Догодина компанията планира да изгради временни спортни игрища и места за концерти на открито.